Krimekspert debuterer med teaterdrap

Radioteaterets Nils Nordberg har skrevet krim sammen med Klaus Hagerup.

(Dagbladet.no): - Jeg hadde lyst til å skrive krim, men turte ikke alene. Men så prøvde Kari Marstein i Gyldendal å knuse kneskålene mine for å få meg til å gjøre det, sier Nils Nordberg til Dagbladet.no, før han skynder seg å tilføye at de kneskålknusingen kun er en passende metafor for anledningen.

Nils Nordberg er kanskje Norges fremste ekspert på krimlitteratur. Han er krimsjef i NRKs Radioteatret og har stått for flere krimantologier. Men å skrive krim selv har han ikke turt - før nå.

Sammen med Klaus Hagerup har han skrevet romanen «Siste akt», som kommer ut på fredag. Heller ikke Hagerup har skrevet krim før.

Fortellingen er sentrert rundt en oppsetning av Hamlet på Nationaltheatret. Midt i prøvetiden blir stykkets Ophelia hjemsøkt av farens gjenferd, tilsynelatende på samme måten som Hamlet selv blir det i stykket. Etterhvert dukker det opp flere lik, og den kjente skuespilleren Niklas Faber starter sin egen etterforskning.

TV-detektiv i hovedrollen

- Jeg har alltid hatt lyst til å skrive krim. Jeg har jo vokst opp med det. Mine foreldre oversatte mye krimromaner, forteller Klaus Hagerup på telefon fra Trondheim.

Han er i full gang med forberedelsene til musikalen «Markus og Julie» på Trøndelag Teater. Det var ikke helt tilfeldig at forfatterne valgte å legge handlingen i boka til teatermiljøet.

Hagerup har selv jobbet som skuespiller ved Nationaltheatret, og har skrevet flere stykker for dem. Nordberg har jobbet i Radioteatret i mange år.

TEATERDRAP: I Nils Nordbergs debut som krimforfatter skjer det skumle ting i mijøet rundt Nationaltheatret. Foto: MARIE L. KLEVE
TEATERDRAP: I Nils Nordbergs debut som krimforfatter skjer det skumle ting i mijøet rundt Nationaltheatret. Foto: MARIE L. KLEVE Vis mer

- Det er ikke så mange krimforfattere som har touchet innom dette miljøet. Samtidig gjør man det alltid vanskelig for seg selv når man skriver om en amatør, sier Nordberg, og viser til at hovedpersonen er skuespiller og ikke politietterforsker.

Men så kom de på ideen å gjøre Niklas Faber til en populær TV-detektiv.

- Den ideen kom etter at vi hadde skrevet første utkast til boka. Vi tenkte at det kunne åpne noen dører for ham, sier Nordberg.

Kan ingenting om politiet

Sommeren 2004 lånte Nordberg og Hagerup Gyldendals forfatterleilighet i Italia. Der la de opp løpet for boka. Da de kom hjem, skrev Nordberg et 50 siders synopsis, før Hagerup skrev førsteutkastet.

- Det var fullt av hull og meldinger om at «dette må du skrive», forteller Nordberg.

- Det var ennå ingen kriminalroman. Jeg ante ingenting om politiet. Jeg har for eksempel aldri skjønt at det krever mer enn én politimann å etterforske en sak, sier Hagerup.

Nordberg skrev så et andreutkast, før de satte seg ned sammen og gjorde boka ferdig.

- Vi var veldig enige i utgangspunktet. Begge var ydmyke i forhold til hva vi ikke kunne: Jeg kan ikke romaner, Klaus kan ikke krim, forteller Nordberg.

Har krim-oppskriften

Han mener kunnskapene hans om krimsjangeren har vært både en fordel og et handicap.

- Når jeg får en idé, husker jeg alltid hvilken bok den kommer fra. Det har holdt meg litt igjen. Men å ha kunnskap om hvordan du bygger opp en krimhistorie, har nok vært en fordel, tror han.

- Sitter du på en slags krim-oppskrift?

- Ja, jeg gjør nok det. All krim følger en oppskrift. Det går for eksempel på måten man bygger opp spenningen på. Men hva man putter inn er forskjellig, sier han.

Romansamarbeidet har gitt mersmak, og dersom det går bra med boka, kunne de godt tenke seg å skrive mer krim. Men ikke alene.

- Når det gjelder politiet, er jeg fortsatt like blank, sier Hagerup.

FRUKTBART SAMARBEID: Klaus Hagerup (bildet) turte ikke skrive krim, Nils Nordberg turte ikke skrive skjønnlitteratur. Nå har de skrevet en krimroman sammen.