Kristen-aktivister tvinger Schau i kne

Annonsørene rømmer fra «De 7 dødssyndene».

(Dagbladet.no): Expert, Maxbo og Opplysningen 1881 har allerede trukket annonser fra Kristopher Schaus humorprogram «De 7 dødssyndene», og flere kan følge.

Det var den kristne avisa Norge i Dag som startet aksjonen, der de truer med å boikotte varer produsert av leverandører som annonserer på TV 2 rundt Schau-programmet. Det har åpenbart fungert.

- Vår beslutning om å trekke annonser fra «Dødssyndene» er gjort ut fra at vi har fått en rekke kundehenvendelser mot dette programmet. Vi ønsker ikke å støte fra oss noen kunder, sier Experts markeds- og kommunikasjonsdirektør Trond Bentestuen til Dagbladet.no.

- Betal dritten selv

Assisterende redaktør Bjarte Ystebø i Norge i dag vil ikke si at aksjonen innebærer at et lite kristent mindretall forsøker seg på sniksensur.

På sine nettsider har avisa lagt ut kontaktinformasjon til direktører og markedsansvarlige hos bedrifter som annonserer rundt programmet, med oppfordring til leserne om å ringe og klage.

- Vi er for frihet i eteren, vi. Men vi forbeholder oss retten til å ville boikotte søppel-tv. TV 2 får betale dritten sin selv.

- Men er ikke dette et ekstremt tiltak?

ANNONSØRENE RØMMER: En rekke annonsører har trukket seg fra Kristopher Schaus (bildet) «De 7 dødssyndene». Kristen redaktør er storfornøyd. Foto: TV 2
ANNONSØRENE RØMMER: En rekke annonsører har trukket seg fra Kristopher Schaus (bildet) «De 7 dødssyndene». Kristen redaktør er storfornøyd. Foto: TV 2 Vis mer

- Absolutt ikke. Hvis det finnes tilhengere av programmet, så kan jo de svare med å øke sin handel hos annonsørene, slik vi gjør når det settes i gang boikott mot Israel. Det er påfallende at det ikke kommer noen motaksjon. Hvorfor gjør det ikke det? Fordi programmet bare er tull fra ende til annen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rolige TV 2

TV 2s informasjonssjef Marianne Røiseland sier til Vårt Land at hun tar annonsørflukten med stor ro.

- Det er faktisk ikke helt uvanlig at annonsører har oppfatning om hva slags program de ønsker at deres annonser skal plasseres i tilknytning til. Fra før har jeg hørt at 1881 har flyttet sine annonser, nå hører jeg fra Vårt Land at Expert gjør det samme. Det tar vi forholdsvis rolig, og behandler dette profesjonelt, sier hun til avisa.

Bentestuen i Expert understreker at de ikke tar stilling til innholdet i programmet ved å trekke sine annonser.

- Vi tar ikke stilling til dette ut fra et moralsk, religiøst eller livssynsspørsmål. Det er bare gjort fordi kundene tar avstand fra programmet.

- Hadde dere gjort det samme om medlemmene i Human-etisk forbund hadde bedt om boikott av et kristent program?

- Det er svært sjelden vi får tilbakemeldinger på at et program virker støtende, men om det hadde skjedd ville vi ha vurdert det.

Kristen-aktivister tvinger Schau i kne

Bare begynnelsen

Bjarte Ystebø i Norge i dag tror det blir vanskelig å stoppe «De 7 dødssyndene», men tror TV 2 vil få enda større annonsørproblemer etter hvert.

- Kjenner vi Schau rett, kommer han til å tøye strikken enda mer for hvert program som går, og da vil enda flere se viktigheten av å reagere.

- Derfor tror vi at dette bare er den spede begynnelsen, sier han til Dagbladet.no.

Cathrine Barth-Nossum er informasjonssjef i Canal Digital, en av TV 2s annonsører. Hun sier Canal Digital foreløpig ikke vil gjøre noe med deres avtale med kanalen. 

- Det er TV 2 som selv forvalter redaktøransvaret og har ansvaret for sin programsetting. Jeg har tiltro til at TV 2 er seg dette ansvaret bevisst, forholder seg til redaktørplakaten og norsk lov, sier Barth-Nossum til Dagbladet.no.