Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Anmeldelse: «Maskineriet» på Viaplay

Kristoffer Joner får kjørt seg

Spiller sin karrieres mest fysiske rolle.

ACTIONFYLT: Kristoffer Joner spiller hovedrollen i en ny, fartsfylt thrillerserie på Viaplay. Se traileren Vis mer

«Maskineriet» er vårens skandinaviske storsatsing. Actionthrilleren går i (harryhandelens) skytteltrafikk mellom Strømstad og Vestfolds skjærgård, og her finner vi et aldri så lite nikk til fjorårets Larvik-mysterium «Wisting».

Maskineriet

4 1 6

Krimserie

24. mai 2020
Beskrivelse:

Actionthriller i åtte episoder.

Kanal:

Viaplay

«Handlingen går i et heseblesende tempo.»
Se alle anmeldelser

Den er nok en inspirasjonskilde, men snøen har smeltet, den langsomme krimmen har for lengst dratt hjem og nå er det bare vått og rått. Det setter stemningen til denne raske ransjakten, badet i gråskitten nordisk noir.

Flukt til sjøs

Spenningen lar ikke vente på seg. Sandefjords verdisentral er blitt frastjålet et trettitalls millioner, og politiet er hakk i hælene på de antatte gjerningsmennene.

Vi følger en desorientert Olle Hultén (Kristoffer Joner) på Strømstad-ferja. Det går ikke lenge før han oppdager at forsetet deles med en sekk full av kontanter og våpen. Det blir startskuddet på en suveren fluktscene, der han manøvrerer seg ut av ferja på halsbrekkende vis. Parallelt med ferjedramaet, utspilles en gisselsituasjon på land.

Familiefaren har tilsynelatende rotet seg inn i en livsomveltendene skjebne. Interessen vokser når vi innser at Olle er og blir den største gåten. Var han virkelig involvert i ranet? Olle bedyrer sin uskyld, men vi blir aldri kloke på han. Denne tvilen blir seriens viktigste spenningskilde. Her briljerer Kristoffer Joner i sin dobbelttydige rolletolkning som en «helt vanlig mann» med fordekte svin på skogen.

Hyppige, grøtete flashbacks oss en pekepinn om at flere hadde en finger med i spillet. Dette virkemidlet blir litt for ofte brukt, men la gå. Olle begir seg så ut på en risikabel jakt på egen forhistorie. Hukommelsen svikter, men han blir godt hjulpet av faren - glitrende spilt av Bjørn Sundquist. Den svenske politijakten, ledet an av den ubøyelige etterforskeren Nina (Julia Schacht), er hakk i hælene på gjerningsmennene. Så viser det seg at Nina selv er innblandet.

Over stokk og stein

At Kristoffer Joner får kjørt seg, er en underdrivelse. I «Maskineriet» spiller han sin karrieres mest fysiske rolle. Alle løfter om action blir innfridd, og vel så det. Stunts kommer tett i tett på begge sider av grensa. Og la det være sagt: Serien er ikke for sarte sjeler. Den er tidvis en ganske blodig affære, skjønt litt kledelig, avvæpnende humor dukker opp mellom slagene.

Handlingen går i et heseblesende tempo, men etter et tre-fire episoder er man noe lei av å konstant sitte ytterst på stolen i spenning. Særlig utålmodig blir man når fortellingen begynner å lekke. Da går den tidvis fra å være nervepirrende til å bli snodig usannsynlig.

Serien lener seg tungt på action, det er vel og bra, men «Maskineriet» byr dessverre ikke på den hyperrealistiske krimmen som de naturalistiske bildene bærer forventning om. Den kan man finne andre steder.

Mer smøring, takk

I likhet med skremmende mange serier, daler spennings- og kvalitetsnivået i andre akt. «Maskineriet» er ikke redd for å bruke sjangeroppskriften for det den er verdt, men blir i andre halvdel merkbart mindre velsmurt. Her knirker det litt for ofte av platte replikkvekslinger, hjemsøkende relasjoner og en rammefortelling som er for løs i fisken. Sett bort fra det, er «Maskineriet» en fartsspekket ferd med et suverent rollegalleri som livbøye og god action som trekkplaster.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!