Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Kritiker ødela kunstverk verdt 190.000

- Som om kunstverket følte hva jeg syntes om det, sier kunstkritiker Avelina Lésper om verket til Gabriel Rico verdsatt til 20.000 dollar

KUNSTMESSE: Kunstverket til Gabriel Rico var utstilt på kunstmessen Zona Maco i Mexico da det ble ødelagt. Foto: Zona Maco
KUNSTMESSE: Kunstverket til Gabriel Rico var utstilt på kunstmessen Zona Maco i Mexico da det ble ødelagt. Foto: Zona Maco Vis mer

NEW YORK (Dagbladet): Kunstkritikeren Avelina Lésper har skapt et debatt etter at hun ved et uhell klarte å ødelegge et kunstverk på kunstmessen Zona Maco i Mexico By.

Uhellet skjedde da hun plasserte en tom brusboks nær kunstverket for å uttrykke hvordan hun mislikte kunstverket. Kunstverket, som var laget av Gabriel Rico, hadde ironisk nok tittelen «Kvikke og skumle triks (for å bli bevart uten skandale eller korrupsjon)». Det besto av en glassplate med en stein, en fotball og andre gjenstander. Da Lésper satte fra seg brusboksen knuste kunstverket som var anslått til en verdi på 20.000 dollar (om lag 186.000 kroner), skriver AP.

- Det var som om kunstverket hørte min kommentar og følte det jeg syntes om det. Kunstverket knuste i biter, kollapset og falt ned på gulvet, sier Lésper selv i en videokommentar til medieselskapet Milenio.

Galleriet, Galeria OMR, som stilte ut kunstverket mener Léspers oppførsel var uprofesjonell.

- Enorm mangel

- Lésper kom for nærme kunstverket for å plassere en brusboks der og ta et bilde som et forsøk på kritikk, var utvilsomt det som forårsaket ødeleggelsens. Oppførselen viser en enorm mangel på profesjonalitet og respekt, skriver galleriet i en melding på Instagram, hvor de også har lagt ved bilder av kunstverket før og etter ødeleggelsen.

Situasjonen har samtidig ført til en debatt om hva som er kunst. Mens noen påpeker at Ricos arbeider er svært ettertraktet, har andre applaudert ødeleggelsen fordi kunstverket besto av brukte gjenstander.

Lésper foreslo selv først at galleriet lot det ødelagte kunstverket bli liggende for å vise dets evolusjon. Da de avviste dette, tilbød hun seg å reparere det.

Galleriet er nå i diskusjon med kunstneren for å ta en beslutning om hva de skal gjøre videre, skriver AP.