ANERKJENT: Kritiker og musikkanmelder Ståle Wikshåland er død.   Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
ANERKJENT: Kritiker og musikkanmelder Ståle Wikshåland er død. Foto: Bjørn Langsem / DagbladetVis mer

Kritiker Ståle Wikshåland (63) er død

Dagbladet-anmelder og professor i musikkvitenskap, Ståle Wikshåland, døde brått onsdag.

(Dagbladet): Det opplyser familien til Dagbladet.

Ståle Wikshåland (født 30. juni 1953) har jobbet som kritiker og anmelder av klassisk musikk i Dagbladet siden siden starten av 80-tallet. Onsdag døde han brått og uventet.

- Dette er en utrolig trist dag. Ståle Wikshåland var et fantastisk entusiastisk menneske som elsket musikken. Og ikke minst elsket han å skrive om musikken, sier Dagbladets kulturredaktør Sigrid Hvidsten.

- En bauta

- Dagbladet har vært så heldige å ha ham hos oss i over 35 år, og med sin enorme kunnskap og formidlingsglede har han vært en bauta i avisas kulturdekning. Han har vært høyt skattet og vil bli sårt savnet, fortsetter hun.

Den anerkjente og profilerte musikkviteren var professor i musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo. Instituttleder, Peter Edwards, beskriver Wikshåland som en person med stor betydning for musikkfaget.

FRA DAGBLADETS ARKIV: Anmelder Ståle Wikshåland. Foto:  Ole Chr. Thomassen / Dagbladet.
FRA DAGBLADETS ARKIV: Anmelder Ståle Wikshåland. Foto: Ole Chr. Thomassen / Dagbladet. Vis mer

- Jeg har kjent Ståle i 15 år. Han har betydd enormt mye for instituttet siden starten tidlig 80-tall, og har nok veiledet flere doktorgradkandidater innen musikk enn noen andre her til lands. Ståle var en utrolig sterk stemme, sier Edwards til Dagbladet.

Var en mentor

Han ble selv veiledet av Wikshåland da han var student.

- Han hadde en nærhet og lidenskap til musikk som få andre. Evnen han hadde til å beskrive musikken, og hans sjeldne estetiske forståelse var helt enestående, sier Edwards.

Professor og musikkanmelder i Morgenbladet, Erling E. Guldbrandsen, var en nær universitetskollega av Wikshåland i flere tiår. Guldbrandsen og Wikshåland møttes første gang i 1983, og kritikeren forteller om en ung og begavet pianoelev som reiste til Oslo fra Stavanger for utdanne seg innen kunstfilosofi.

- Et tomrom

Seinere ble Wikshåland sentral ved Institutt for musikkvitenskap på Blindern.

- Ståle etterlater seg et enormt stort tomrom innen musikkvitenskap, estetikk og kunstfilosofi. Det blir vanskelig å finne noen som kan fylle det. Han var en levende barokkforsker som også elsket italiensk opera, vin, livsstil og barokkmusikk, sier Guldbrandsen.

Wikshåland formidlet sitt engasjement for klassisk musikk gjennom anmeldelser og kommentarer i Dagbladet i over 30 år, samt gjennom artikler i tidsskriftet Ballade.

- Ståle har nok vært hard i klypa mot enkelte norske musikere og komponister opp gjennom åra. Særlig kritikken i Dagbladet har nok gitt han en del fiender i musikklivet, minnes Guldbrandsen.

En av Wikshålands siste anmeldelser i Dagbladet er fra desember 2016. Da omtalte kritikeren de italienske operastykkene Cavalleria Rusticana og Pagliacci (krever Pluss).

Essay-forfatter

Ståle Wikshåland ga i 2009 ut essaysamlingen «Fortolkningens århundre», og etterlater seg to døtre fra et tidligere ekteskap. Familien er informert om Dagbladets omtale.

Videoen under er signert Universitetet i Oslo og er fra 2014. Der forteller en engasjert Wikshåland om sin forskning ved Institutt for musikkvitenskap.