Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

- Kritikere er overvurdert

Hanne Ørstavik mener litteraturkritikerne behandler henne med respekt. Vigdis Hjorth mener kritikerne er overvurderte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Jeg opplever at jeg som forfatter er blitt behandlet med respekt av litteraturkritikerne, gjennom mer eller mindre gode lesninger, sier Hanne Ørstavik (32) som en kommentar til den pågående litteraturdebatten i Dagbladet.

- Synes du litteraturkritikken, slik den er i dag, fungerer godt nok?

- Det er vanskelig å se det klart, fordi jeg selv som forfatter er en del av spillet. Men jeg så en tydelig forskjell i mottakelsen da min siste roman, «Tiden det tar», kom ut og ble anmeldt samtidig i Sverige og Danmark. I Sverige leste unge, kvinnelige kritikere romanen i en eksistensiell og samfunnsmessig litteraturhistorisk kontekst. I Danmark ble boka anmeldt av middelaldrende menn som leste den mer som en individuell enkeltskjebnefortelling. Da ser man tydelige forskjeller, uten at jeg vil uttale meg mer om det.

- Kvalitet, ikke kjønn

- Forstår du kritikken i Norge fra yngre forfattere mot eldre anmeldere?

- Jeg vil heller si at jeg synes det er viktig å holde problemstillingene åpne, gjennomlyse dem, og la dem strømme gjennom bevisstheten i den litterære offentlighet. Menn og kvinner oppholder seg på den samme arena, men litteratur må vurderes ut ifra kvalitet og ikke kjønn. Jeg nekter å snakke om kvinnelitteratur. Samtidig har også kjønn aspekter ved seg som handler om makt. Det er ikke lett å komme med konklusjoner. Det viktigste blir faktisk at man holder spørsmålene åpne og diskuterer dem, sier Hanne Ørstavik.

- Overvurdert

- Unge forfattere har tendens til å overvurdere kritikernes betydning, fordi forfatterne er sensible og har stort behov for å bli sett, forstått og oppdaget. Dermed er det kritikerne som får det oppdraget, sier Vigdis Hjorth (42).

- Og ansvaret?

- Det er ufortjent at kritikerne skal ha ansvaret. Forfatterne er for opptatt av det som står i avisa og legger ikke nok vekt på tilbakemeldinger fra lesere og andre. Jeg har selv gått mine runder og klaget på kritikerne, men nå er jeg så gammel i gamet at jeg ser at de ikke kan svare for de forventninger forfatterne har til dem. Kritikerne har sin jobb, de leser sånn passe engasjert, og det er de vel nødt til, fordi det er mange bøker som skal leses. De går ikke til oppgaven med sitt hjerteblod slik forfatterne gjør. De har forskjellige livsbaner, sier Vigdis Hjorth.

- Det slår meg at hver gang det dukker opp en debatt om litteraturkritikk, går forfatteren til angrep og kritikeren i forsvarsposisjon. Kritikerne føler seg aldri truffet. Og hvis deres manglende evne til å ta innover seg ting sier noe om den generelle situasjon, ser den dårlig ut, sier Brit Bildøen (39).

- Det burde være i alles interesse at vi får utviklet en bedre litteraturkritikk. Kritikken er en svært viktig del av det å gi ut bøker, både for tilbakemeldinger i videre arbeid og for at bøkene blir kjent.

- Føler du selv at du er blitt tatt vare på som forfatter?

- Jeg har vel mer opplevd det som å gå ut i krigen eller å bli sendt til slaktehuset. Kritikken blir et nødvendig onde. Jeg tenker også på at det kommer svært få nye kritikere. Rekrutteringen synes å være et problem. Avisene burde ta mer vare på kritikerne, verne om dem og utvikle kritikk til et yrke. Unge talenter begynner enten å skrive selv, eller de går over i andre jobber.

- Du har selv vært kritiker?

- Og som andre forfattere er man ikke trofast mot kritikerrollen når man føler at man får dreis på enten romaner eller dikt, sier Brit Bildøen.

MER OG MINDRE GODE LESNINGER: Forfatter Hanne Ørstavik mener hun blir behandlet med respekt av litteraturkritikerne.
Hele Norges coronakart