Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Kritikk frabedes

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

FILM: HAUGESUND (Dagbladet): Norske filmmakere har bevist at de «kan tegne ei hånd», ifølge Norsk Filmkritikerlag. Nå er de klare for neste skritt, nemlig å utvikle de seriøse og originale ideene. Hvor er de samfunnsbevisste filmene? De med eksistensielle tema? De som skaper refleksjon hos publikum? Jakten på den unike kunstfilmen er neste tema i debatten.

EN NOKSÅ SKUMMEL erkjennelse i bransjen er at den filmen kanskje allerede er laget og servert for et publikum som har svart med å snu ryggen til. Filmkritikerlagets Haugesund-seminar har i år tittelen «Den brysomme filmen», og henspiller på Jens Liens film «Den brysomme mannen». Filmen har representert Norge i Cannes, vunnet priser på flere festivaler, er solgt til flere land og er gjennomgående godt mottatt av kritikerne. Men. Den er hittil ikke sett av flere enn drøyt 25 000 tilskuere. På åpningsdagen i en middels stor by som Arendal var det cirka fem besøkende i salen.

TIL GJENGJELD ER en kritikerslaktet film som «Lange flate ballær» sett av over 250 000 og belønnet med Folkets filmpris i VG. Noe stemmer ikke her.Samme tendens finnes i Sverige. Ifølge Eva af Geijerstam, filmkritiker i Dagens Nyheter, hadde to av de mest interessante blant fjorårets nesten 50 svenske filmer et tilskuertall på bare 3000. Internasjonalt har misforholdet mellom kritikersmak og publikumsoppslutning medført en debatt om filmkritikkens sykdom og varslede død. Både «Da Vinci-koden» og siste «Pirates of the Caribbean» fikk ganske hard medfart av amerikanske kritikere, men er store «box office»-suksesser. I USA har det nå medført at enkelte filmer blir sendt rett til publikum, usett og urørt av kritikere. Den nye skrekkfilmen «Snakes on a Plane» ble aldri vist for kritikerne og dermed ikke anmeldt.

FILMPRODUSENTENE vil ikke lenger bidra til at kritikerne skal trashe deres trash, for å si det sånn. Hollywood foretrekker at filmene «anmeldes» av vennligsinnede fans i blogger, eller hypes gjennom kjendisintervjuer i pressen. Dermed kan kritikerne henvises til spesialtidsskrifter og sitte der og rope på kunstfilmen sin.