FRONTER KRITIKKEN: Biskop Solveig Fiske og hennes kolleger på Hamar går aktivt ut for å få lagt ned nettstedet perfektjul.no. Foto: NTB Scanpix/Faksimile av Perfektjul.no
FRONTER KRITIKKEN: Biskop Solveig Fiske og hennes kolleger på Hamar går aktivt ut for å få lagt ned nettstedet perfektjul.no. Foto: NTB Scanpix/Faksimile av Perfektjul.noVis mer

Kritikken hagler mot ironisering av jula

Kirkerådets kampanje vekker avsky.

(Dagbladet): Man tuller ikke med jula - til det er høytiden for viktig. Eller...?

Kirkerådets kampanje perfektjul.no har skapt en liten storm i Medie-Norge.

Kjekt med au pair «Au pairen - Hvor gjør du av henne på julaften?»

Det er et av mange ironiske spørsmål som møter deg på perfektjul.no, og slik fortsetter det:

- Å ha en au pair er selvsagt deilig nå frem mot jul. En god au pair kan være med på å lette byrden juleforberedelsene representerer med mange titalls prosent, kan du lese på Kirkerådets nettsted.

Biskop i fronten Kirkerådet lanserte nettstedet i helga, som nettopp skal gi et et «ironisk blikk på jula» - i den hensikt at folk stopper opp og tenker.

Og det gjør ikke bare folk flest. Høyt oppi presteregimet raser debatten, anført av biskop Solveig Fiske i Hamar.

- Det er ingen tvil om at Kirkerådets Perfekt jul hadde en positiv intensjon, men det har ikke lyktes. Det er bruken av ironi som er galt med dette. Bruk av ironi er vanskelig når man ønsker å kommunisere julens budskap  Og harselerer med utsatte grupper og folks ønsker om en hyggelig jul er spesielt problematisk. Jeg tror heller ikke mange forstår ironien, sier hun til Dagbladet.

Fjern nettstedet! Sterke krefter i Den norske kirken går hardt ut mot sitt eget organ, Kirkerådet. I en presseuttalelse skriver biskop Fiske og ansatte ved Hamar bispedømmekontor bl.a:

«Med sitt ironiske grep fjerner nettstedet julen og juleevangeliet fra folk. Hamar biskop og staben ved Hamar bispedømmekontor henstiller Kirkerådet om å avslutte «Perfekt jul», og heller promotere juleevangeliet».

Inger Bækken, sokneprest i Nøtterøy, slutter seg til kritikken. I dagens Aftenposten har hun og Maren Ninni Arnesdatter Lockertsen, sokneprest i Værøy, skrevet hva de mener om den.

- Jeg reagerer på mange ting i denne kampanjen, men først og fremst at det er dårlig humor. Jeg skjønte ikke at det var ironi med en gang, og alle som kjenner meg vet at jeg har humor. Jeg får vondt i kroppen av at de moraliserer på den måten, sier hun til Dagbladet.
Ikke gå i sjokoladefella Også PR-eksperter karakteriserer Kirkerådets side som frastøtende. Jarle Aabø, PR- og kriserådgiver i Aabø & co. reagerer på ironiske uttalelser som dette:

«Lag en perfekt julekalender. Det er mange skuffede barn i adventstiden. De våkner opp 1. desember til en ussel sjokoladekalender. Ikke gå i denne fellen, legg heller en ekstra innsats i å lage den perfekte julekalender selv.»

- Jeg opplever hjemmesiden som frastøtende, ubehagelig, unødvendig og dum. Kirken bør holde seg for gode for dette. Ironi er for å underholde, beskrive eller være sarkastisk. Kirken står for det motsatte av ironi: Sannhet, kjærlighet og andre viktige verdier, sier Jarle Aabø til Vårt land.

Sokneprest og prost i Vestre Aker, Trond Bakkevig, var raskt ute på Facebook-veggen til Jarle Aabø med følgende:

«Takk for din reaksjon i Vårt land i dag. Helt enig! »

For å vekke folk Men Kirkerådet har ikke tenkt å bøye av for kritikken, og kjører sin kampanje som planlagt i tre uker til. Til Dagbladet sier presseansvarlig i Kirkerådet, Siv Thompson:

- Vi regnet med at det ville komme reaksjoner. Vi tar i bruk virkemidler som vi ikke er kjent for å ta i bruk, så det overrasket oss ikke.

- Vi ønsker å nå ut til mennesker som vi ikke vanligvis når ut til med julas budskap. Vi vil få fram at man ikke behøver å streve så mye for å gjøre alt så perfekt som man kanskje tror at man må.         

På Twitter I sosiale medier går debatten livlig. Prest i Jar i Bærum, Per Kristian Sætre, skriver på Twitter at «@perfektjul er ein artig idé, men ironi kommuniserer dårleg.»

Gateprest Jan Christian Kielland sier bl.a. på Twitter:

«Etter å ha lest reaksjoner fra de mange oppegående kolleger på Facebook, er jeg redd mange, som de, ikke kommer til å se humoren.»