PROGRAMLEDER: Herman Flesvig var programleder for P3 Gull på Lørdag. Peder Ebessen mener programmet var for lite variert. Foto: Kim Erlandsen/NRK
PROGRAMLEDER: Herman Flesvig var programleder for P3 Gull på Lørdag. Peder Ebessen mener programmet var for lite variert. Foto: Kim Erlandsen/NRKVis mer

«P3 Gull»

Kritiserer «P3 Gull»: - Feige og apatiske

- Det er ikke riktig at vi velger musikk basert på personlige relasjoner, sier P3s nye musikksjef.

Etter fjorårets P3 Gull fikk statskanalen huden full av journalist og musikkanmelder Peder Ebbesen. Slik ble det også i år.

I kronikken «Det beklagelige P3-kartellet» på Gaffa.no, skrev han at maktpersoner i NRK P3 hadde «blitt en nepotistisk gruppe individer som er blitt litt for glade i å klappe hverandre på skuldrene».

Han mente at kanalen minnet om et kartell, og at de valgte musikk basert på personlige relasjoner med en liten gruppe artister.

- Vi synes hans sørgelige mangel på kunnskap er påfallende, svarte musikksjef i P3 den gang, Mats Borch Bugge, i Medier 24.

Lørdag var Ebbesen til stede på årets P3 Gull. Han syntes fortsatt ikke programmet var godt nok.

«Feige og apatiske»

Siden Ebbesens kommentar i 2017 har debatten rundt P3s musikkprofil og forhold til musikkbransjen gått i norske medier. Nå sammenligner Ebbesen kanalen med «en trebeint hund trengt opp i et hjørne», i en ny kommentar i Gaffa.

- Jeg sikter til hvordan de har forsvart seg. De er i en presset situasjon der de sliter med lave lyttertall på radio, og det fører til at de har blitt feige og apatiske.

Heller ikke i år mener han P3 tar nok sjanser med programmet.

- De går heller for artister de vet fungerer. Her har de ikke endret seg nevneverdig i løpet av året, sier han.

Kritikk

Ebbesen har tidligere fått støtte fra Matias Tellez i bandet Young Dreams i en kronikk i Dagbladet. Han argumenterte for at kanalen gikk på akkord med nøytralitetsprinsippet i NRKs vedtekter.

Tellez pekte på at kanalen lot være å eksponere bandet Kakkmaddafakka, før de ble informert om at låta deres var listet på 300 andre radiokanaler.

Senere kom kanalens mest profilerte programleder, Christine Dancke i hardt vær i VG. Hun fikk kritikk for å fronte DJ-makker og musikkmanager Silje Larsen Borgans artister i sitt eget program.

Kanalens nye musikksjef, Daniel Ramberg, avviser kritikken.

- Det er ikke riktig at vi velger musikk basert på personlige relasjoner, men det er fortsatt mange som lurer på hvordan musikkredaksjonen jobber når vi velger musikk. Jeg ønsker å åpne opp enda mer, så folk forstår at det ikke bare er jeg som sitter og bestemmer basert på hvem jeg kjenner eller ikke i musikkbransjen, sier han.

«Resirkulert»

Ebbesen forteller at han opplever kanalen som noe mer åpne enn på samme tidspunkt i fjor og at han har sansen for den nye musikksjefens lovnader.

Men han er uenig med Ramberg i at årets program som inkluderte både pop, bergensrap, soulmusikk og indie-rock, hadde god variasjon.

- Det kunne vært mer band og ren soulmusikk, urbanmusikk og jazzinfluert musikk. Det ville også gitt prisen et større mangfold å ha sjangerpriser. Nå bærer prisvinnerne preg av å passe inn i P3 sin mal. Både vinnerne og de nominert blir resirkulert i det systemet, sier Ebbesen.

«Ungdommens popmesterskap»

Geir Raakvaag, kommentator i Dagsavisen, tror det bare vil skape forvirring å inkludere sjangerpriser i P3 Gull.

- Dette er ungdommens popmesterskap, og det må man akseptere. Man må leve med at noen artister og musikksjangre havner utenfor det. For eksempel ser jeg på Hellbillies som en av landets beste liveband i år, men jeg har ingen innvendinger mot at de ikke er nominert til «Årets Live».

Raakvaag mener smalere sjangere, som for eksempel Jazz, har sin naturlige plass i andre fora enn P3 Gull.

- Mangfold er alltid å etterstrebe, men P3 må jobbe innenfor sin målgruppe. Et sted må man snevre inn, sier han.

«Underholdningsprogram»

Ebbesen syntes årets P3 Gull hadde for mange rene underholdningsinnslag. P3-profiler, komikere, Bjarne Betjent fra Sesam stasjons og Ex on the beach deltagere gikk på bekostning av musikken, mener han.

Han etterlyser at P3 heller hadde brukt sendetiden til å eksponere ny norsk musikk.

- Programmet ligner mer på et underholdningsprogram enn på en musikkpris. Det virker som at de bruker alle virkemidler de kan for å nå målgruppen, sier Ebbersen.

«Trebeint hund»

Ramberg bekrefter at kanalen gjør alt de kan for å nå målgruppen. Det er nettopp å nå frem som er målet med underholdningsinnslagene, argumenterer han.

Forøvrig er han heller ikke enig i at P3 ikke er gode nok på å eksponere ny norsk musikk.

- For å bruke Ebbesens bilde, så tenker jeg at P3 heller enn å være en hund med tre bein er en hund med trebein, der trebeinet er de andre flatene vi også må stå på for å profilere norsk musikk tross lavere radiotall etter DAB-omleggingen, som altså er beinet som er borte. Det synes jeg vi klarer bra.

Musikksjefen påpeker at Urørt er tatt inn i varmen i programmet og at nye artister utgjør en stor andel av de som profileres på sosiale medier utenom prisen.

- Jeg synes ikke vi er feige og apatiske. En del av mandatet vårt er å løfte frem norsk musikk og det gjør vi i stor grad i løpet av året. Mandatet er ikke å vise frem alle disse artistene i en prisutdeling, sier Ramberg.