Kritiserer polets emo-kampanje

Skapte selvskading-fokus.

(Dagbladet.no): «Vil du vite hva pain egentlig er, hæ? Klikk her, da!» Slik lyder et reklamebanner fra Vinmonopolets siste kampanje for å få ungdom mellom 18 og 25 år til å vise legitimasjon.

Kampanjen er nylig avsluttet, men lå på nettsider som Nettby, VG, NRK, MSN, Filmweb og KingSize. Klikket du på banneret, kom du tilsynelatende til hjemmesiden til en ung fan av musikksjangeren emo.

I en video forteller «Dark Angel» at han er så lei av folk som synes det er «pain» å vise legitimasjon, og ramser opp ting som virkelig kan kalles «pain».

Linker til selvskading
Kampanjen har fått organisasjonen BarneVakten til å tenne på pluggene.

«Vinmonopolets nettkampanje har uvitende ledet ungdommer inn på nye nettsider med grove sex- og selvskadingsinnhold via lenker på kampanjesidene,» skriver de i en artikkel på nettsiden sin.

De reagerte særlig på en såkalt «shoutbox» på kampanjesiden, en boks hvor lesere selv kunne legge inn linker og beskjeder. To av linkene ledet til bilder av grov selvskading, samt pornosider, ifølge BarneVakten.

- Vi synes det er problemfylt at man gir mulighet for interaktivitet gjennom en shoutbox der hvem som helst kan legge igjen hva som helst i en kampanje. Interaktivitet krever redaktøransvar, sier Kjellaug Tonheim Tønnesen, rådgiver i BarneVakten, til Dagbladet.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vinmonopolet fjernet boksen så snart BarneVakten gjorde dem oppmerksomme på det. Men organisasjonen mener også selve temaet i kampanjen kan være problematisk.

Unge brukere
- I vår iver etter å kommunisere med unge, mener jeg vi må være våkne for hvilke virkemidler vi bruker. Det viser seg at en del adresser har blitt spredt i kjølvannet av emovirkemidlene. Blant annet har grove klipp av en emo-jente som driver med selvskading blitt lagt ut i en spalte på Nettby. Det ser vi som en mulig konsekvens av kampanjen, sier Tonheim Tønnesen.

Hun påpeker at målgruppen til Vinmonopolet var ungdom mellom 18 og 25, men mange av brukerne på nettsidene der kampanjen gikk er langt yngre enn dette.

- Det var et prangende banner, som sikkert vekket nysgjerrighet og som veldig mange klikket på, sier Tonheim Tønnesen.

- Ikke hyggelig
- Emo-temaet inngår i en serie filmer om forskjellige roller og personligheter, som forteller om det å bruke legitimasjon. Selve kampanjen er ganske uskyldig. Men det er ikke noe hyggelig når den blir koblet opp mot noe vi ikke ønsker å assosieres med, sier Halvor Bing Lorentzen, kommunikasjonsdirektør i Vinmonopolet.

Han understreker at de fjernet shoutboxen med en gang de fikk høre om de uønskede linkene.

- Linken gikk dessuten ikke direkte til en side om selvskading, men derimot til en side på Nettby som igjen hadde linker til slike bilder, sier han.

- Internett er et skummelt medium fordi det er så lett å lage linker. En åpen shoutbox er noe vi skal være forsiktige med i forhold til våre kampanjer framover, sier han.

Du kan fortsatt se alle deler av kampanjen på kampanjesiden viktigbeskjed.no.