IKONISK: Amy Winehouse ga kun ut to album i sitt liv, men rakk å bli en ikonisk artist før sin død i 2011. Video: Film4/On The Corner Films Vis mer

Kritisk til artist-hologrammer: -Åpenbart smakløst

Skribent Martin Bjørnersen mener hologramtrenden eksisterer kún for å tjene penger.

Amy Winehouse døde av alkoholforgifting i 2011, bare 27 år gammel. I 2019 blir hun igjen å se på scenen – åtte år etter sin død. Neste år skal den ikoniske artisten på verdensturné, denne gangen i form av et hologram. Det melder produksjonsselskapet Base Hologram.

Det er langt fra første gang en avdød artist «gjenoppstår» på scenen ved bruk av hologram-teknologi. Stjerner som Michael Jackson, Dio og Tupac har alle sett dagens lys på nytt i hologramform. Amy Winehouse-turneen blir Base Holograms tredje hologramprosjekt etter suksess med sangerne Roy Orbison og Maria Callas.

Skribent og kritiker Martin Bjørnersen fra Klassekampen synes hologramtrenden viser en desperasjon i musikkbransjen.

- Det er som de klamrer seg til rettighetene til gammelt materale. Vi snakker om et tydelig ønske om å tyne ut hvert minste øre. Det er åpenbart smakløst, sier Bjørnersen til Dagbladet.

Far sa ja

Det er sangerens far, Mitch Winehouse, som inngikk avtalen med Base Hologram. Han er formann i «Amy Winehouse Foundation», en veldedighetsorganisasjon som hjelper unge mennesker med rusproblemer, og melder på Twitter at konsertinntektene vil gå til stiftelsen.

Til Guardian sier Mitch at han tidligere hadde sagt nei til liknenede prosjekter, både fordi han syntes det var for tidlig og fordi teknologien ikke var god nok.

Men når Base Holograms kom på banen hadde teknologien blitt forbedret, og han fikk selv se hvordan det ville bli på scenen.

- De hadde folk som sto ved siden av hologrammene, og du kunne ikke se forskjell på dem, sier Mitch til Guardian.

Han fikk også se en konsert med hologramversjonen av Roy Orbison og ble imponert over hvor engasjerte fansen var.

- Det ville aldri bli en riktig tid, men denne var bedre, sier han.

– Dystopisk framtid

Martin Bjørnesen lar seg fascinere av hologramteknologien og sammenlikner den med framtida man så på tv som barn.

- Hologram blir som noe hentet fra en dystopisk framtid. En mørk versjon av den, sier Bjørnesen.

Han presiserer at han ikke synes selve bruken av hologram er slem, men at mediet blir brukt feil i musikkbransjen.

- Hologram er bare et virkemiddel, på samme måte som video og lyd. Den åpner for så mange kreative muligheter som ikke blir utnyttet.

Splittede meninger

På Twitter skaper nyheten blandede følelser hos Winehousefansen. Noen mener at en hologramversjon av artisten vil være respektløst og utnytte henne etter sin død.

- For en skam. Hun ble vel ikke utnyttet nok mens hun fortsatt levde antar jeg, skriver twitterbruker Ray St. Claire.

- Vær så snill å si at ikke jeg er den eneste som finner Amy Winehouse hologramturneen veldig respektløs, skriver en annen.

Andre gleder seg derimot til turneen og ser fram til et gjensyn med idolet.

- Jeg kan ikke vente med å se Amys hologramturné i 2019, skriver tvitterbruker Michael o.

Noen er rett og slett skeptiske og ikke helt sikre på hva de kan forvente.

- Er dette kult eller bare skikkelig feil, spør en på Twitter

–Utnyttet for profitt

Amy Winehouse slet med et alvorlig rusmisbruk gjennom karrieren, og var ofte innblandet i store medieoppslag.

- Problemene til Winehouse ble en del av imaget hennes. Det var det som nesten ga innsalg og autentisitet, sier Bjørnersen.

Av denne grunn er også han kritisk til et hologram av akkurat Amy Winehouse.

- Det bli en ekstra drøy diskusjon om etikk. Hennes personlige tragedie ble i stor grad utnyttet for profitt mens hun levde, og dette er jo på mange måter det samme. Det gjør mitt poeng om å tyne ut penger enda tydeligere, avslutter Bjørnersen.