Kompensasjonsordningen:

Krogh-datter frykter bransjeflukt

Nyutdanna kunstnere har ikke tilgang til kompensasjonsordningen eller dagpenger. Nå frykter bransjen at de unge flykter fra kulturbransjen om de ikke snart får hjelp.

FÅR INGEN STØTTE: 2020 skulle være Amalie Kroghs år, men rollen som Sonja i Reisen til Julestjernen forsvant sammen med alle andre jobber på grunn av pandemien. Hun er én av flere hundre unge norske kunstnere som ikke får statlig støtte fordi de er nyutdanna. Foto: Fredrik Arff / Scenekvelder
FÅR INGEN STØTTE: 2020 skulle være Amalie Kroghs år, men rollen som Sonja i Reisen til Julestjernen forsvant sammen med alle andre jobber på grunn av pandemien. Hun er én av flere hundre unge norske kunstnere som ikke får statlig støtte fordi de er nyutdanna. Foto: Fredrik Arff / Scenekvelder Vis mer
Publisert
Se mer
påvist smittet 108 000 +314
innlagt212 -6
døde 734 +25
påvist smittet 143 000 000+847.8K
døde 3 040 000 +14.1K
Se mer

2020 skulle være Amalie Kroghs år. Den 28 år gamle skuespilleren fra Oslo var i 2019 nyutdannet fra Royal Academy of Dramatic Art (RADA) i London og den skotske teaterhøyskolen.

- Rett etter studiene var jeg så heldig å få gå rett inn i rollen som Elida i «Fruen fra havet» ved Kilden Teater, en rolle jeg var veldig stolt av. Deretter fikk jeg være med i en irsk TV-serie, en kortfilm og gjorde mye teater. Sånn fortsatte det fram til mars 2020, forteller Krogh til Dagbladet.

SOM MOR SOM DATTER: Amalie Kroghs mor Hanne Krogh spilte Sonja i Reisen til Julestjernen i 1976. Foto: Filmweb.
SOM MOR SOM DATTER: Amalie Kroghs mor Hanne Krogh spilte Sonja i Reisen til Julestjernen i 1976. Foto: Filmweb. Vis mer

I tillegg hadde hun landet rollen som Sonja i «Reisen til Julestjernen». Familien til Amalie har et nært forhold til stykket. Hennes mor, Hanne Krogh, spilte hovedrollen i stykket som ble filmatisert og går på TV hver julaften.

- Jeg var egentlig helt fullbooket resten av 2020, men i løpet av ei uke ble alle jobbene mine utsatt eller kansellert, sier hun.

- Lei av knekkebrød og pulverkaffe

Håpet var lenge at «Reisen til Julestjernen» fortsatt kunne bli oppsatt i desember, men da Oslo stengte ned i november måtte også de forestillingene avlyses.

Som de fleste andre kunstnere under pandemien ønsket Amalie å søke midler fra kompensasjonsordningen for selvstendig næringsdrivende. Til hennes overraskelse er ikke nyutdannede skuespillere inkludert i denne ordningen.

- Jeg var maks uheldig. Jeg får ikke tilgang til kompensasjonsordning eller dagpenger fordi jeg var student året før, og kan derfor ikke vise til lønnstap. Jeg overlever, men jeg begynner å bli ganske lei av knekkebrød og pulverkaffe.

FRYKTER FLUKT: Amalie Krogh hadde tjent for lite penger til å få dagpenger og støtte fra kompensasjonsordningen. Nå frykter hun at flere unge vil forlate bransjen. Her med moren, Hanne Krogh. Foto: Terje Bendiksby / NTB
FRYKTER FLUKT: Amalie Krogh hadde tjent for lite penger til å få dagpenger og støtte fra kompensasjonsordningen. Nå frykter hun at flere unge vil forlate bransjen. Her med moren, Hanne Krogh. Foto: Terje Bendiksby / NTB Vis mer

Amalie hadde inntekt både som næringsdrivende og lønnsmottaker i 2019, men de to kategoriene kan ikke legges sammen. Samlet inntekt i 2019 ble derfor for lav til få dagpenger. Lønn hun tjente i utlandet kunne heller ikke regnes med, selv om det var ført opp i skattemeldingen. Studenttida gjorde at hun hadde mindre tid til å jobbe, og studielån regnes ikke som inntekt.

Arbeids-og sosialdepartementet sier til Dagbladet at det stemmer at kompensasjonsordningen for selvstendig næringsdrivende bygger på tidligere inntekt. Personer med lavere inntektsgrunnlag enn 0,75G, grunnbeløpet på rundt 75 000 kroner, får ikke ytelsen. Ordningen gir ikke utbetaling basert på avtaler fram i tid, men er en ytelse basert på tidligere inntekt, på samme måte som andre ytelser.

- At nyutdannede med oppstart i markedet ikke får ytelsen, kan sidestilles med at nyutdannede lønnstakere heller ikke har krav på dagpenger hvis de har for lav opptjening, sier statssekretær Vegard Einan til Dagbladet.

- Ser snart tusentallet

Amalie er ikke alene om å være i denne situasjonen. Ifølge Creo, Norges største kunstnerorganisasjon, er det snakk om mange hundre enkeltpersoner som ikke har tilgang til dagpenger eller kompensasjonsordningen fordi de var studenter i 2019.

- Om det ikke blir bedringer snart når vi nok tusentallet om ikke så lenge, sier Hans Ole Rian, Forbundsleder i Creo, til Dagbladet.

KRITISK: Aslak Dørum, som er bassist i bandet DumDum boys, er kristisk til kulturminister Abid Rajas håndtering av krisen som har rammet norsk kultur. Video: Christian Roth Christensen Vis mer

Rian forklarer at kompensasjonsordningen for selvstendig næringsdrivende, som flere tusen kulturarbeidere har overlevd på, er bygget på det du har hatt av tidligere inntekt.

- Men disse nyutdannede har som regel ikke hatt nok inntekt før til å nå få midler herfra. Og i ordningene under Norsk kulturråd må du ha en viss kunstnerisk CV for å nå opp. Det har sjelden en nyutdannet kulturarbeider på 25 år. De har heller ikke spilt inn nok plater, låter eller album til å få vederlagspenger fra TONO eller Gramo, sier han.

- Det burde bekymre kulturpolitikere

Rian sier at unge kunstnere som ikke får tilgang til støtteordninger er et stadig større problem.

SER TUSENTALLET: Forbundsleder i Creo, Hans Ole Rian, forteller at man snart vil nå tusentallet på unge kunstnere som ikke har tilgang til statlig støtte. Foto: Creo.
SER TUSENTALLET: Forbundsleder i Creo, Hans Ole Rian, forteller at man snart vil nå tusentallet på unge kunstnere som ikke har tilgang til statlig støtte. Foto: Creo. Vis mer

- Det er et stadig større problem. Dette var noe vi ikke hadde på blokka i fjor, da alle trodde at krisa kanskje skulle vare til over påska 2020. Da regnet vi med at studenter og nyutdannede skulle komme i gang som vanlig etter sommeren. Men etter over ett år med svært små eller ingen inntekter ser vi at stadig flere av de nyutdannede sliter veldig, sier han.

Han frykter at man i det lange løp kan få en «skeiv» generasjon av kunstnere. Med det mener han at det bare dem som har rike foreldre eller oppsparte midler som vil ha råd til å fortsette en kunstnerisk karriere.

- Da kan vi stå overfor en generasjon kunstnere der stemmene fra de lavere sosiale lag mangler i floraen av uttrykk og kunstneriske verk. Det burde også bekymre våre kulturpolitikere.

Frykter mange forsvinner

Rian forteller at de unge kunstnerne ikke bare sliter økonomisk, men også kunstnerisk.

- Ikke får de øvd, verken hver for seg eller sammen. Og ikke får de utøvd sin kunst for et publikum. Mange melder at de stagnerer kunstnerisk, og det i den perioden i livet der du skal finne ditt uttrykk, lage din karriere og skaffe ditt publikum, sier han.

SKADE KUNSTEN: Amalie Krogh tror det på sikt vil få konsekvenser for kunsten om kun de rikeste har råd til å være kunstnere. Foto: Jon-Petter Thorsen ved Aptum.
SKADE KUNSTEN: Amalie Krogh tror det på sikt vil få konsekvenser for kunsten om kun de rikeste har råd til å være kunstnere. Foto: Jon-Petter Thorsen ved Aptum. Vis mer

Amalie Krogh kjenner seg godt igjen i Rians forklaring. Hun sier at alle skuespillere er klar over at man er i yrke som er økonomisk utrygt og at man må bli vant til skuffelser, men at pandemien har gjort det enda vanskeligere for unge aspirerende kunstnerne til å ha tro på at man kan livnære seg på kunsten.

- Det at alt forsvinner når man akkurat har kommet i gang føles som om jeg har øvd på å hoppe veldig lenge, men akkurat i det jeg skal ta sats og vise fram hoppet mitt så kommer det noen og spenner bein på meg. Jeg er redd for at mange opplever det slik, og at de ikke har økonomi til å drive med kunst. Det tjener ikke samfunnet og kunsten om bare de med et godt økonomisk fundament kan være kunstnere, sier Krogh.

Deler bekymringen

Statssekretær Emma Lind i Kulturdepartementet sier at de er veldig klar over problemene mange i norsk kulturliv har nå, og derfor gjør alt de kan for å hjelpe så mange som mulig.

- Blant annet har vi fordelt nesten 400 millioner kroner til mange av de virkemidlene vi allerede har i sektoren, som Norsk kulturfond og Fond for lyd og bilde. Samtidig er det ingen tvil om at pandemien kommer til å sette dype spor, det vil ta tid å bygge kulturlivet opp igjen. Den jobben skal vi gjøre, men da er det også viktig at har kunnskap om hvordan kulturlivet har endret seg.

Hun deler Creos bekymring om at vi kan miste unge stemmer i kunsten. Kulturrådet har at sagt at de ønsker å fordele midlene fra Norsk kulturfond til blant annet unge kunstnere. Det gjelder for Statens kunstnerstipend.

- Vi vil derfor oppfordre unge kunstnere til å lage prosjekter og søke eksisterende ordninger på kulturfeltet. Vi trenger et levende og mangfoldig kulturliv, både mens pandemien pågår, og når pandemien er over. Det er også grunnen til at vi satte av 100 millioner kroner i stipender til skapende kunstnere i fjor, og har gjort det samme i år, til sammen 200 millioner kroner, sier Lind.

Status vaksinasjon Full oversikt

1 088 100 (20.3%)i Norge har fått dose nr 1
301 742 (5.62%)i Norge er fullvaksinert
Kilde: FHI (FHI oppdaterer tallene sine ca kl 13 hverdager, og viser da gårsdagens tall).

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer