Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Kroner og kroppsspråk

MARKEDSFØRING: «Det går så det griner!», heter det om dagens opphetete kunstmarked. Auksjonsprisene på modernismens mestre stiger gjennom taket, og de internasjonale kunstmessene melder om et omsetningsnivå på samtidskunst som knapt noen kunne forestille seg for få år siden. Ja, 80-åras kjappe boom for «heftig» maleri av alle avskygninger fortoner seg som milde krusninger i forhold til hva som skylles opp til millionpriser av den aktuelle tidevannsbølgen.

DETTE KLIMAET forplanter seg også til kunstbransjens lavere divisjoner. Der det finnes aktører som sikter seg inn på kjøpelysten og troen på gevinst, som eksisterer i en kundekrets uten særlig kunnskap om det som bys fram. Og der markedsføringen skjer med metoder som står fjernt fra det man forbinder med seriøs kunsthandel. Mange her til lands vil minnes hva det henfarne Galleri Kunst-Invest kunne by fram som «gullkantete» signaturer på Aker Brygge for 15 år siden.

SELV I DAGENS kommersielle klima har nok enda flere undret seg over annonseringen fra Galleri Sand på dyrt betalt plass i Aftenposten. Annonsen på en tredjedel av forsida på Kultur-seksjonen hver søndag koster selvsagt flesk, men fargebildene av Vebjørn Sands modeller med kjøttfylte akterspeil og Marianne Aulies eksponering av egen ende har trolig gitt uttelling. Særlig etter at den permanente plasseringen på kulturcoveret fikk tidligere direktør for Utsmykkingsfondet, Stig Andersen, til å reagere med et harmdirrende innlegg mot forledende markedsføring. Dermed var det duket for en debatt på redaksjonell plass, der Sand fikk utbre seg om galleriets «idealistiske profil». Mens Aulie «svarte» Andersen med å annonsere rumpa si enda tydeligere for Aftenpostens lesere.

MARIANNE AULIE brukte et helt annet kroppsspråk da hun ble presentert på nettet i forbindelse med sin utstilling i Den norske sjømannskirkas galleri i New York. Her het det om «den beskjedne» kunstneren, at hun alt i tenåra ble inspirert av «den legendariske norske maleren Øivind Sand». Tross sitt mediokre forbilde og egenhendige smørerier av klovner oversprøytet med årgangschampagne, web-reklameres det videre med millionsalg. Andersen reagerte med rette på markedsføringen av makkverkene. Men må regne med å bli tatt til inntekt for den videre lanseringen.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling