PROTEST: To måneder etter at de slapp ut av fengsel, demonstrerte  Nadezhda Tolokonnikova og Maria Alekhina i Sotsji under OL. Der ble de slått av uniformerte kossaker. Nå er de to medlemmene av den feministiske punkgruppa Pussy Riot i Norge. (AP Photo/Morry Gash)
PROTEST: To måneder etter at de slapp ut av fengsel, demonstrerte Nadezhda Tolokonnikova og Maria Alekhina i Sotsji under OL. Der ble de slått av uniformerte kossaker. Nå er de to medlemmene av den feministiske punkgruppa Pussy Riot i Norge. (AP Photo/Morry Gash)Vis mer

Kroppen som politisk våpen

Hva Conchita Wurst, Judith Butler og Pussy Riot har til felles.

Kommentar

Publikum var ekstatisk da Conchita Wurst lørdag ble kåret til vinner av Eurovision Song Contest (ESC). I glitrende kjole, blafrende dådyrvipper og pent frisert helskjegg.

Mandag fylte de russiske punkaktivistene og kunstnerne Pussy Riot og den akademiske superstjernen Judith Butler studentenes stortstue Chateau Neuf i Oslo til randen med tusen skuelystne til foredrag og panelsamtale. Ingen av dem hadde glitrende kjoler. Men det er likevel mulig å trekke linjer til helgas ESC-vinner.

Når Tom Neuwirth blir Conchita Wurst, beholder hun skjegget som en kraftfull protest mot fordommer, homofobi og transfobi. Selve utseendet blir en provokasjon for mange, fordi det utfordrer vante forestillinger om kjønn.

Hun illustrerer noe av det Judith Butler beskrev som iscenesettelse av kjønn i sin kanoniserte bok Gender Trouble fra 1990. Butler ga en sterk argumentasjon for at det å klusse med vante forestillinger om kjønn er med på å bryte dem ned.

Når Pussy Riot kler seg i balaklavaer og fargerike strømpebukser for å innta kirkerommet, erstatter de kirkas performance med sin egen. Handlingen er subversiv, ikke minst fordi kirka oppfattes som et sterkt symbol på den russiske staten. Som de selv sa på Chateau Neuf: I Russland er skillet mellom stat og kirke kollapset. Et «overgrep» mot kirka sees som et overgrep mot staten.

Både Conchita Wurst, Judith Butler og Pussy Riot er opptatt av kroppen som politisk verktøy. Men kroppen er sårbar og tvetydig. Det er et risikabelt prosjekt. Reaksjonene kan bli både voldsomme og voldelige. Avsenderen har liten kontroll over hvordan budskapet oppfattes. De når bredt med sitt budskap. Men mottakernes reaksjoner er uforutsigbare.

Etter seieren i København eksploderte kommentarfelt og sosiale medier i hets - og i heftige spekulasjoner rundt artistens genitalier. Er hun en mann i drag? Hermafroditt? På Twitter dukket hashtaggen #skjeggedama opp, på artistens egen Facebook-side barberblader i kommentarfeltene.

Judith Butler er blitt både banalisert, latterliggjort og utskjelt for sine argumenter.

Pussy Riots Nadezjda Tolokonnikova og Maria Aljokhina ble arrestert etter sin opptreden i Frelseren Kristus-katedralen i februar 2012. De ble etter punk-bønnen i kirka dømt til to års fengsel. De er blitt slått av uniformerte kosakker og overfalt av ungdommer på gatekjøkken.

Det kroppslige blir en truende retorikk på måter som er vanskelige å forutse. Slik bekreftes likevel kraften i metoden. Slik blir mange poenger og muligheter synlige. Butlers «Gender Trouble» ble et teoretisk paradigmeskifte og har endret liv. Conchita Wursts seier er en kraftfull politisk markering, ikke minst i aktuell protest mot russisk offisiell homofobi. Hun gjør ESC til Europride. Pussy Riot retter søkelys mot både dem selv, menneskrettigheter i Russland og på deres nye prosjekt for solidaritet med fanger. Slik blir kjønn og kropp allment politisk.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook