Kroppslig stål på Gardermoen

- Dette forstår jeg ingenting av. Jævlig stygt. Bygningsarbeideren på Gardermoen er kanskje ikke den eneste som vil bli provosert av Per Inge Bjørlos tonn-tunge stålskulpturer på Oslo Lufthavn Gardermoen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

- Jeg er vant til at folk reagerer, men likevel ser jeg at de må bort og klappe på dem, sier kunstneren selv.

På plass i ankomst- og avgangshallen sammen med utbyggingsdirektør Ragnar Steen for å vise oss de første kunsteriske utsmykningene som er ferdige.

I hjelm og vernesko har vi utendørs forsert gjørme og issvuller, innendørs skritter vi over og i bygningsavfall. Likevel, vi aner i det foreløpige kaoset hvor storslagent arkitekt Gudmund Stokkes flyplassbygg vil bli. Her skal 12 millioner passasjerer passere i løpet av året fra åpningen 8. oktober 1998 kl 7.00. Til og fra 34 samtidige fly skal passasjerene gå tørrskodde ut og inn til mange tusen kvadratmeter.

Fortidsdyr

Hvor mange av dem vil oppdage at hallene, pirene, bruene og smårommene er kunstutsmykket for 18 millioner kroner, det største beløp noengang i Norge når man ser bort ifra OL?

Under takenes perforerte stålplater og grasiøse limtre-dragere (verdens lengste), står lakkerte bæresøyler i svartstål støtt på gulvets Oppdal-skifer. Rundt en av søylene buer en kroppslig gigant seg, Per Inge Bjørlos skulptur i rustfritt stål, syrevasket og sandblåst med olivinsand fra Nord-Vestlandet.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.