Kroppsmysteriet

«Jeg liker ikke kroppen min,» sier ei 16 år gammel jente til Dagbladet FREDAG i dag. Samtidig skulle hun ønske at hun var like pen som modellene på reklameplakatene. Tristere kan ikke ungdomstida bli.

AT UNGDOM

skulle ønske de var tynnere, vakrere, sterkere eller tok seg bedre ut med pilotbriller, er ikke noe nytt. Det nye er at unge nordmenn blir påvirket av såkalte vakre mennesker døgnet rundt - i all verdens musikkvideoer og reklamefilmer, på tusenvis av nettsteder, i glossy magasiner, på kino, på store reklameboards og, hei, la oss være ærlige i Akersgata nå, i tabloidene.

I TILLEGG

har fotomodellene blitt superstjerner, de kuleste ungdomsskoleelevene blir utstyrt med gratis merkeklær og, verst av alt: plastisk kirurgi har blitt tv-underholdning.

FJORTISENE

sitter i kjellerstua og ler ironisk av kvinnen som får nytt liv med ny nese, men så, når lyset slokkes og vennene har gått hjem, da ligger man der, alene, under en plakat av Beyoncé, og plutselig føles brystene små, og kvisene vokser, og med ett ønsker man seg silikon istedenfor MP3-spiller.

DE FLESTE

holder selvsagt tanken for seg sjøl og stikker innom nærmeste solarium. Andre spiser agurker for å komme inn i den nye Miss Sixty-buksa, eller var det Nudie-jeans vi må ha nå? Gutta pumper opp overarmsmusklene, bruker 800 kroner hos frisøren og måler penisen med linjal.

OG SOMMEREN

er en eneste lang catwalk. Vi må ut av boblejakkene og inn i små bikinier og bermudashortser til 899 kroner pr. stk. Vi må ligge på stranda og vise fram det vi har: bulende mager, tykke legger, tynne brystkasser, hvit hud, urein hud, og glem ikke rumpa, den ser vi ikke sjøl; er den større i dag enn i går?

BARNEOMBUDET

kommer ikke for å redde deg når du ser ditt eget speilbilde på fjorden. Barne- og familieministeren kommer ikke for å trøste deg når du sammenlikner kroppen din med kroppene i Elle. Markedssjefen i Hennes&Mauritz og sjefredaktøren i Dagbladet kan ikke hjelpe deg, de heller.

IKKE SÅ LENGE

direktøren i Bonnier Media, som bevisst trykker vakre mennesker i bladene sine, har rett i følgende utsagn:

-  Dette er forretningshensyn. Pene folk på coveret selger bedre.