Kruttsterkt og kongelig

Storslåtte historiske dramaer om tøffe folk i en røff tid.

BOK: Det sies at han sjelden var edru, den dansk-norske kong Christian IV (1577-1648). Likevel har vi ham å takke for at svenskene ikke sitter med det nordlige Norge. Vi kan takke ham for Christiana og Kristiansand, sølvgruvene på Kongsberg og jernverket i Laurvigen.

Viril

Christian Kvart var handlekraftig og stortenkende. Han fikk tjue barn, uekte og ekte. Han satte i gang utallige byggeprosjekter og tegnet selv en rekke slott og skip. Derav «verdens største og vakreste skip» som fikk navnet «Tre konger». Han kriget mot katolikkene i sør og svenskekongen i øst. Handlekraften skulle likevel vise seg større enn dømmekraften, og han etterlot seg et rike langt mer oppløst enn det han overtok etter sin like drikkfeldige far.

Et funn

Der sier seg selv at denne bokstavelig talt fantastiske kongen er et funn for historiske romanforfattere. Ved et tilfelle foreligger nå to romaner om ham. Den ene skrevet av den britiske bestselgerforfatteren Rose Tremain. Den andre av nordmannen Erling Pedersen, som er mest kjent for sin firebinds slektssyklus fra 1900-tallet.

Trollkvinner

I «Kongens merke» har Pedersen tatt utgangspunkt i èn av de tretten reisene Christian tok til det Norge som da var et usivilisert filleland. Under navnet Christian Fredriksen seilte han i 1599 opp norskekysten til Finland og Russland. Det skal ha vært den dristigste reisen som noensinne er foretatt av en monark. Erling Pedersen tillater seg en aldri så liten inngripen i denne historiske reisen, da han lar Christian voldta den umåtelig vakre trollkvinnen Aona under ferden. Følgende av det blir den like vakre trollungen Erla, hvis liv vi følger i denne frodige røverromanen.

Ujålete

«Kongens merke» er en svært underholdende roman med historisk sus, språklig flyt og en ujålete teft for detaljer. Pedersen har ikke spart på kruttet i sine fabuleringer rundt den dansk-norske kongen. Aona legges i jernmaske på Akershus for ikke å gjøre kongen impotent gjennom sine trolske forbannelser. Deres datter Erla overlever ved å lokke fisk og drivved mot land. De nokså overdrevent sterke portrettene diktes inn i historiske hendelser i det som var en røff tid med røffe folk Religionskrigene herjet, og katolikker ble straffet med å få hjertet skåret ut og stukket i munnen. Det var hekseprosesser og tortur, lemlestelser og voldtekter.. Hvor subjektivt portrettet av kongen er, forstår vi når vi leser Tremain parallelt. Der Pedersen skildrer en brutal, men sterk vakker og handlekraftig konge, framstiller Tremain en fet, stygg og patetisk mann, helt i sin andre kone Kirsten Munks vold. Og der Pedersen legger vekt på krig, trollskap og handling, skildrer Tremain elskov, intriger og ulykkelig kjærlighet.

Negergutter

Tremains historiske utgangspunkt er en annen kuriositet i Christians liv. I den iskalde kjelleren på slottet plasserte han et orkester, hvis skjønne toner kunne høres gjennom en fallem til slottets festsaler. Tremain gir en av disse musikerne en sentral rolle i sin fiksjon. Ved siden av Kirsten Munk som framstilles som et iskaldt monster med en så umåtelig seksuell appetitt at hun ender med to negergutter til trøst.

Forløyet

Det er selvsagt drøyt å dikte inn både negergutter og voldtekter i historiske skikkelsers liv. Mot dét kan innvendes at det viser tidsånden, og at disse to historiske romanene er så overdrevent dramatiske at vi forstår det er dikt og fanteri. I motsetning til den beslektede romanbiografien - som pretenderer å forstå noe av en person gjennom psykologisk skildring innenifra. Så tett opptil det egentlige liv at det er vanskelig for leseren å vite hvor diktningen overtar. Og så er jo historiske romaner en særdeles enkel og underholdende måte å få en historisk følelse på. Forløyet muligens, men da er det ikke noe i veien for en rask googling av denne fantastiske kongens minneverdige liv.