Krysser grenser

- Globaliseringen har en positiv side på kunstens område, for kunstnere kan formidle sammenhenger og gjøre verdens mennesker kjent med hverandre, sa stortingsrepresentant Afshan Rafiq fra kulturkomiteen i sin åpningstale til avgangsutstillingen fra Statens kunstakademi i Stenersenmuseet i går.

  • Så trådte verdensmusikkens samiske dronning, Mari Boine, til med majestetisk stemmeprakt. Hun formidlet så uendelig mye mer enn politiske talemåter om globaliseringens kulturelle pluss-sider. Et strålende oppspill til årets avgangsutstilling, som framstår i enda bedre skikkelse enn sine forgjengere på samme sted. Dette er nok en vesentlig grunn til at de unge kunstnernes mønstring har etablert seg som en publikumsvinner de siste åra.
  • Når det gjelder presentasjonsmåte har studentene fra akademiene i Bergen og Trondheim - som i dag avslutter sin utstilling i Kunstnernes Hus - litt å lære av de 27 kollegene i årskullet fra hovedstadsinstitusjonen. Og sikkert ikke minst fra årets kurator Per Gunnar Tverbakk. Han har hatt en sikker hånd med sin utstillingsregi gjennom tre etasjer, og i alt annet enn enkle omgivelser.
  • «Overbevisningen og de uforsonlige debattene som tidligere plasserte kunstnerne innenfor gitte trossystemer og som var med på å tydeliggjøre den enkeltes ståsted, er erstattet med en forståelsesfull aksept av at kunstens rom er som Noas ark - den gir plass til alle arter,» skriver Tverbakk i katalogen. Utstillingens arbeider gir i mangt en bekreftelse på denne situasjonen, hvor også troen på kunstverket virker sterkere enn på 90-tallet med dets kraftige kritikk av selve kunstinstitusjonen.
  • Den flerstemte figurasjonen fra Katinka Grotmol Vivendels nærstudier av greske modeller til Ane Djuvan Winnjes collageaktige fortelling med ord og bilder fra intimitetenes sted, er eksempler på det. Spennet er ikke mindre mellom Bodil Furus videointervju med Sveriges globetrotter og raggarkonge Eddie Meduza, til Fredrik Haugen Pedersens filmatiske sampling i samme medium. Bo Meyers installasjon som simulerer militærteknologisk presisjon, befinner seg på et helt annet av Arkens dekk enn Joachim Cossais' mekanisk malende og tvilrådige rev som kunstnerens alter ego. Og mangfoldet stopper ikke der.
  • Det er 27 gode grunner til å ta turen til Stenersenmuseet, der også globalisering har stått på den kunstneriske dagsordenen tidligere i år. En tettpakket åpning tyder på at det også blir folksomt framover.