KUL_01

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

BOK: Håkon Bleken har for lengst vist at han også behersker ordets kunst. Denne verbale formuleringsevnen gjennomstrømmer også den nylig utgitte boka «AVTRYKK – Ord. Bilder». Her er det den konsentrerte, aforistiske framstillingen som dominerer, og over en skala fra det beiske og listige til livsklokt og selvironisk. Til den siste kategorien hører utvilsomt «Norge er det eneste land der misunnelsen er sterkere enn kjønnsdriften, sier man, og ler godt. Når man nærmer seg 80 år ler man enda mer». Historien «Brevet fra biskopen» er det tungvektige bidraget i boka. Den tar sitt utgangspunkt i polemikken omkring Håkon Gullvågs maleriutstilling i Nidarosdomen for to år siden, og vitner om det etiske engasjement og dype alvor Bleken la for dagen i denne pinlige saken. Selvsagt ble hans holdning fordreid. Ikke minst i hjembyen. Der har de særlig grunn til å lese ham. Det gjengitte maleriet «Trondhjem – vinter» synes å formidle noe av den blodtåka som Bleken opplevde i det trønderske debattklimaet. Det lå langt fra innholdet i aforismen «Selv misforståelser er interessante, hvis de oppstår mellom mennesker som forstår hverandre». Harald Flor Kunstkritiker i Dagbladet

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer