KUL_01

CD: Forrige uke ble omsider Mark Olsons nye album «The Salvation Blues» sluppet i Norge, etter å ha vært tilgjengelig på USA-import siden i sommer. Det har ikke manglet på hyllester til det som helt klart er Olsons beste plate etter at han forlot The Jayhawks i 1995, morsomt nok med to Oslo-innspilte bonusspor og Oslo-bilder inni det forseggjorte omslaget. Men Olsons nye plate framkaller også en liten debatt: Er det den beste Jayhawks-relaterte plata siden «Tomorrow The Green Grass» fra 1995, eller blir den bare overgått av Jayhawks’ virkelige, udiskutable karrierehøydepunkt «Hollywood Town Hall»? Plata er en av seks 1992-plater som kom med i Gary Mullhollands kanoniseringsbok «Fear of Music: The Greatest 261 Albums Since Punk and Disco» fra i fjor. Utsøkt produsert av George Drakoulias og med en svimlende parade av gode låter, grom gitarlyd, Nicky Hopkins-piano og rørende effektive vokalharmonier fra Olson og makker Gary Louris, står denne igjen som en bauta innen det alternative countryfaget. Sven Ove Bakke Musikkansvarlig i Dagbladet