OPPTUR: Wenche Myhre sto for den første oppturen i årets «Hver gang vi møtes» lørdag kveld. Foto: TV 2
OPPTUR: Wenche Myhre sto for den første oppturen i årets «Hver gang vi møtes» lørdag kveld. Foto: TV 2Vis mer

Kule Wenche er bare såvidt kommet igang

Vi anmeldte TV 2s «Hver gang vi møtes» låt for låt.

TV: Femte sesong av «Hver gang vi møtes» er i gang. Sju artister tolker hverandres sanger, og førstemann ut i år var Ivar Christian Johansen, alias Ravi. Han var tilbake i fjor etter en ni år lang pause. Ravi konstruerte nærmest sitt eget språk i sangene, og stilen kan grovt sett karakteriseres som «hip hop som aldri er blitt godtatt av hiphopmiljøet».

Admiral P: «Dødsøt» (Ravi - DJ Løv/Ravi)
Førstemann ut er en ydmyk Admiral P - med den første hiten til Ravi & DJ Løv. Admiralen er den som ligger nærmest Ravi sjangermessig av årets artister med sin reggae/ska, her med hiphop-vri, men klarer ikke å gjøre stort med denne. Det låter, ikke overraskende, som en Admiral P-låt, men er en litt stakkato og overlesset versjon, dratt enda lenger enn originalen (med en sløy saksofon og melodika). Jeg forventer meg mye mer fra Admiral P, og det kommer helt sikkert til å komme utover i serien.

Eva Weel Skram: «E-ore» (Ravi)
Den første låten Ravi produserte sjøl. En ganske enerverende sang som ikke blir bedre i denne anmassende versjonen. Eva Weel Skram synger som hun alltid har gjort, men - og kanskje nettopp derfor - virker det ikke som om hun er forberedt på at det er så mange ord som skal ut. Det går rett og slett litt for fort, og hun sluker noen av ordene. Dette er et godt stykke utenfor komfortsonen hennes, og det merkes også.

Wenche Myhre: «Bittelit» (Ravi)
Og så kommer det første mer enn bittelille løftet, og det er veteranen i laget som gjør en søt og kul versjon av en låt som ikke er blant Ravis mest kjente. Det tar riktignok litt tid før hun finner flyten, men det virker som om hun legger mer av seg sjøl i låten enn de to foregående. Det er vel dessuten første gang vi har hørt Wenche rappe. Hennes sløye jazz-inspirerte versjon kommer vel heller ikke til å bli godtatt av hiphop-politiet, men den duger en lørdagskveld foran tv-en. Die Wenche kommer helt sikkert til å blomstre enda mer underveis i serien.

LAIK DÆT!: Unni Wilhelmsen avsluttet med stil. Foto: TV 2
LAIK DÆT!: Unni Wilhelmsen avsluttet med stil. Foto: TV 2 Vis mer

Henning Kvitnes: «Utadæsjælopplevelse» (Jo Eirik Bakke-Ulf Nygaard-Ravi / Ravi)
Plutselig ble det fest! Etter at vi har fått demonstrert hvorfor golf er en utesport, demonstrerer Kvitnes hvordan man kan forandre en ganske spesiell og «spretten» låt, som Ravi sjøl sier, til noe helt annet som faktisk også funker. Hør hvordan det ruller! Ravi var litt skeptisk sjøl, mest fordi dette er langt unna Kvitnes' normale univers. Men Kvitnes legger all sin rutine og energi - og seg sjæl - i  framføringa og gjør den større, toppet med en voksen gitarsolo. Endelig litt rock'n'roll! En solid «ut-av-Kvitnes-opplevelse». Kult!

Jørn Hoel: «Du-du-du-du-du» (Ravi/Ravi-Stella Mwangi)
Det kan vel egentlig bare gå én vei med Ravis svake comebacklåt fra i fjor - opprinnelig en duett med Stella Mwangi. Jørn gjør det eneste riktige, han gir den et helt nytt liv. Han har riktignok beholdt refrenget, men har ellers skrevet en helt ny og «flørtete» tekst i jeg-form - om han og kompis Albrigtsen - med humor og mye selvironi (hei, æ hete Jørn, æ, Norges mest sexy mann). Ikke en gang en sexy, forsøksvis rappende Jørn Hoel kan gjøre stort med denne låten, men han skal få for en fantasifull tekst.

ÅPNET FESTEN: Admiral P åpnet årets «Hver gang vi møtes» med sin versjon av Ravi & DJ Løvs «Dødsøt». Foto: TV2
ÅPNET FESTEN: Admiral P åpnet årets «Hver gang vi møtes» med sin versjon av Ravi & DJ Løvs «Dødsøt». Foto: TV2 Vis mer

Unni Wilhelmsen: «Laik dæt» (Ravi-John Douglas Surman)
Nesten hele bandet blir sendt på gangen, og Unni avslutter med en «nattasang», opprinnelig samplet med Karin Krog og bygd rundt en melodi av Krogs mangeårige samarbeidspartner John Surman. Etter fem låter med fullt band er det helt på sin plass å «ta den ned» helt på tampen, og Unni gjør en fin versjon med sin lille gitar - sjøl om det alltid er litt pussig å blande norsk og engelsk. Men hun har stemmen til å gjøre det, og låten kler henne. Som mange ganger tidligere i denne serien er det enkle også ofte det beste.

Unni klarte seg uten. Men kjære TV 2, hvorfor kan dere ikke «avsløre» hvem som spiller i bandet? Det er ingen grunn til at de skal være «hemmelige».

NEI, DU: Jørn Hoel rappet «Du-du-du-du-du», men kunne ikke redde en svak låt. Foto: TV 2
NEI, DU: Jørn Hoel rappet «Du-du-du-du-du», men kunne ikke redde en svak låt. Foto: TV 2 Vis mer