Kuler, koreografi og pappfigurer

Som stiløvelse betraktet er «Replacement Killers» uklanderlig - en amerikansk, Hongkong-inspirert voldsaction, gjennomkoreografert ned til den minste patronhylse.

Patroner, pistoler, revolvere og geværer er hva det dreier seg om. Skytevåpnene har hovedrollen i en film som utelukkende er stil, den rene designervold på lerretet. På papiret heter hovedrolleinnehaverne Chow Yun-Fat, Hongkong-stjerne kjent fra samarbeidet med John Woo, og Mira Sorvino. Men de er i realiteten pappfigurer. Ingenting ved dem vekker interesse, bortsett fra deres slående evne til å komme helskinnet fra ethvert bombardement.
Chow spiller leiemorderen John Lee, presset til å utføre morderoppdrag for gangsteren Wei. Hans siste jobb er å hevne drapet på Weis sønn ved å ta livet av guttungen til politimannen Zedkov (Michael Rooker). Samvittigheten tar ham i stedet, og Chow må søke hjelp hos forfalskningseksperten Meg (Sorvino) for å få pass til å flykte fra USA. Kort sagt sitter de dermed i klisteret begge to.

«Replacement Killers» er kuleregn hele veien. Handlingen tjener bare til å geleide oss gjennom det. Antoine Fuqua er regidebutant med erfaring fra video og reklame, og det er bare å gi seg over for hans håndlag med den filmatiske rammen, tydelig påvirket av John Woo, en av filmens produsenter. Den er en ballett av kuler, blod og singlende glass i tette bilder og med elegant lydarbeid. Alt sammen kjølig og overflatisk ut i det abstrakte. Det er faktisk denne totale distanse til svineriet, som hindrer filmen i å bli avskyelig.
Heftig nok, likevel, og ingenting for sarte sjeler. En sann parademarsj av drittsekker i halvannen time, selv om Chow har noe formildende trist i blikket.