THE TABLES: Gruppa fanget inn i 1990, fra venstre Robert Birdeye, Mono, Sandy Shore, Bartleby og Reg Trademark. Foto: Mikkel McAlinden
THE TABLES: Gruppa fanget inn i 1990, fra venstre Robert Birdeye, Mono, Sandy Shore, Bartleby og Reg Trademark. Foto: Mikkel McAlindenVis mer

Legendariske musikere er på banen igjen:

Kultbandet The Tables gjør en aller siste visitt til sine fans

Wandrups utvalgte: En gedigen samle-LP oppsummerer gruppas obskure karriere.

LP: Ordet «legende» har hatt en kraftig renessanse som beskrivelse av visse fenomener innen pop og rock. Det kan peke tilbake på viktige artister, som Elvis, Beatles eller Dylan. Men det kan også være et adjektiv knyttet til band som er nesten ukjente, men som har et stort navn i små kretser og som nærmest motsetter seg en superkarriere.

De blir aldri listetopper eller bestselgere. Interesserte må gå gjennom ild og vann for å få tak i platene, som gjerne selges hos obskure forhandlere eller på de sjeldne konsertene slike grupper velsigner sine trofaste tilhengere med. Sine navn skjuler de bak merkverdige pseudonymer.

Coveret på dette uunnværlige klenodiet av en samleplate er tegnet og malt av ingen ringere enn Christopher Nielsen.
Coveret på dette uunnværlige klenodiet av en samleplate er tegnet og malt av ingen ringere enn Christopher Nielsen. Vis mer

Et slikt band er The Tables, som ble startet i 1988 av de tre musikerne Bartleby (Tore Sørensen), Reg Trademark (Ståle Caspersen) og Robert Birdeye (Steinar Buholm). Gruppa har utgitt en sann flora av plater, kassetter, fanziner og så videre, uoppdrivelige samlerobjekter for viderekommende.

Nå kan alt dette beskues i et fyrverkeri av en booklet, som vedlegg til den sensasjonelle LP’en «Wonderland, The Greatest Adventures 1988-2003». 16 fabelaktige sanger fra et vidunderlig popunivers. Blant disse er selvsagt «Kjære alle sammen», der halve kjendis-Norge blir fornærmet på det mest utsøkte. Låta er hentet fra «Holiday At Wobbledef Grunch» (1997). Eventyret The Tables ble avsluttet i 2003 med plata «Nevermynd the Hillocks (Treble Without a Cause)». Booklet'en er for øvrig spekket med info, intervjuer, vurderinger, fotos, memorabilia og alt som hører til i kultrockens vidunderlige verden.

Nå kan bandet altså nytes igjen, til glede for gamle og nye lyttere. 1960-tallets britiske inovasjonsglede parres med monty pythonsk humor og rufsete, tidlig pinkfloydsk melodiøsitet og sendes med trillende orgeltoner ut i evighetens popunivers. Der går musikken i bane rundt hodene til oss som for alltid er fanget i det vakre, musikalske grepet til fenomener som The Tables.