ÅRETS: Denne lista er en hommage til Aftenpostens nylige kåring av «Årets Osloborger», som viser at kåringer er relative. De trenger ikke å være velfunderte eller bakgrunnssjekket, og man kan ta delvis avstand fra dem i etterkant. Aftenpostens sjefredaktør sammen med «Årets Osloborger», Mohsan Raja. Foto: Monica Strømdahl / Aftenposten
ÅRETS: Denne lista er en hommage til Aftenpostens nylige kåring av «Årets Osloborger», som viser at kåringer er relative. De trenger ikke å være velfunderte eller bakgrunnssjekket, og man kan ta delvis avstand fra dem i etterkant. Aftenpostens sjefredaktør sammen med «Årets Osloborger», Mohsan Raja. Foto: Monica Strømdahl / AftenpostenVis mer

Kulturåret 2015 - en hommage til kåringen av «Årets Osloborger»

Julenissen døde, kringkastingsrådet overlevde, Pål Enger glemte lommeboka.

Årets tredjeplass i kronikk-konkurranse: De fleste husker debatten rundt «Årets Osloborger», men vi må ikke glemme Aftenpostens kronikk-konkurranse for unge i januar. Rett etter Charlie Hebdo-massakren stakk kronikken med tittelen «Ytringsfrihet, deres "fredelige" måte å drepe på» av med tredjeplassen. Nøkkelsetning: «Ord kan treffe like hardt som skudd.»

ÅRETS DIALOG: Siri Seljeseth, (overbevisende) manusforfatter og skuespiller i «Unge lovende». Foto: NRK
ÅRETS DIALOG: Siri Seljeseth, (overbevisende) manusforfatter og skuespiller i «Unge lovende». Foto: NRK Vis mer

Årets dialog: Haltende og kunstig dialog har ridd norske dramaserier som en mare siden tv-ens barndom. 2015 så lenge ut til å følge i samme, trygge spor. Til og med de gode seriene «Kampen om tungtvannet» og «Okkupert» fikk mer eller mindre velfortjent kritikk for sviktende dialogkunst. Men helt på tampen kom serien om de unge, ambisiøse, nevrotiske og feilbarlige i «Unge lovende», og brøt trenden. Forvirrende, og gledelig. Omtrent samtidig gjorde en annen NRK-serie om unge mennesker det samme, i «Skam». Enda en ting vi kan leve av når oljen tar slutt: God dialog.

Årets Oslo-kjeltring Pål Enger. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
Årets Oslo-kjeltring Pål Enger. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet Vis mer

Årets Oslo-kjeltring: Profilert kunst-tyv/kunstner Pål Enger stjeler fem Pushwagner-malerier fra et galleri i Oslo, og legger igjen lommeboka på åstedet. Det finnes ikke objektive kriterier for en slik vurdering, men Pål Enger er i alle fall vår årets Oslo-kjeltring. Hvis alle kjeltringer var som ham, ville verden ha vært et bedre sted.

ÅRETS BRUNSKVETTET: Michel Houellebecq. Foto: EPA
ÅRETS BRUNSKVETTET: Michel Houellebecq. Foto: EPA Vis mer

Årets brunskvetting: Michel Houellebecq slipper sin på forhånd omdiskuterte roman «Underkastelse», og figurerer på forsida av Charlie Hebdo, samme dag som redaksjonen slaktes ned av jihadister i Paris. Han må flykte offentligheten, og statsminister Manuel Vals sier «Frankrike er ikke underkastelse, det er ikke Houellebecq. Det er ikke intoleranse, hat.» En humoristisk roman med en leken tilnærming til framtid, religion og sekularisme reduseres til høyreekstremisme. Blant annet av Rune Berglund Steen i Antirasistisk senter, som skrev om boka i Dagsavisen i september: «Hvordan har det seg at vi, fire år etter 22. juli, ikke gjenkjenner Fjordmans og Breiviks tankegods når det roper oss i møte?».

ÅRETS TALE: Thorhild Widvey, norsk topp-politikk føles allerede tom.
ÅRETS TALE: Thorhild Widvey, norsk topp-politikk føles allerede tom. Vis mer

Årets tale: Ingen under, ingen ved siden av: Kulturminister Thorhild Widvey omdøper den anerkjente, og innenfor sjangeren profilerte, støymusikeren Maja Ratkje til «Maja Rattkjelke» under åpningstalen til Ultima-festivalen i høst. Det var som om tidligere visepresident-kandidat Sarah Palin ble inkarnert i norsk skikkelse, med manus levert av de politiske sitcom-geniene bak «In The Thick Of It» og «Veep». Norsk topp-politikk føles allerede tom uten henne.

ÅRETS KJELLER: Det gikk sånn passe bra. Foto: NTB / Scanpix
ÅRETS KJELLER: Det gikk sånn passe bra. Foto: NTB / Scanpix Vis mer

Årets kjeller: Skummel kategori, men ukontroversiell vinner i år. Deichmanske hovedbibliotek i Bjørvika ville grave hull i havbunnen for å få kjellerplass. Det gikk sånn passe bra, og etter forhandlinger er «bare» 20 prosent av arealet i det nye biblioteket satt av til utleie for å dekke overskridelsene. Debatten kan også ha satt nytt Munch-museum i spill, etter krav fra en organisert epostliste med 20 prosent av Norges pensjonerte professorer.

ÅRETS DØDSANNONSE: Faksimile: Aftenposten
ÅRETS DØDSANNONSE: Faksimile: Aftenposten Vis mer

Årets dødsannonse: «Vår alles kjære Olausen Julenisse, født 12. desember 1788, døde fra oss i dag. Nordkapp 3. desember, Olausini. Begravelse fra Nordpolen kapell mandag 28. desember».

ÅRETS MINDRETALL: Elin Ørjasæther: Foto: Siw Seglem
ÅRETS MINDRETALL: Elin Ørjasæther: Foto: Siw Seglem Vis mer

Årets beklagelse: «En glipp i Aftenpostens interne rutiner førte til at en fiktiv dødsannonse om julenissen ble publisert i våre digitale systemer.»

ÅRETS REDNINGSMANN: Jan Bøhler. Foto: Dagbladet
ÅRETS REDNINGSMANN: Jan Bøhler. Foto: Dagbladet Vis mer

Årets mindretall: Fredrik Skavlan satte tennene i Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson, «En lydig hund som mangler både ære og yrkesstolthet», svarte partiets nestleder overfor Dagbladet. 2855 klager til Kringkastingsrådet, 900 til Sveriges Television. Kringkastingsrådet «frikjente» intervjuet mot mindretallets ønske: «For meg er ikke dette kritisk journalistikk, men ren journalistisk populisme», sa Elin Ørjasæther i K-rådet. Etterpå bestemte Kringkastingsrådet seg for å nedlegge seg selv i protest.

Årets redningsmann: Norsk kultur er truet. For 40 år siden var det amerikanisering og kommersialisering, nå er det innvandring. Deltakelse på julegudstjenester krever lapp hjemmefra, juletrær forsvinner fra skolegårdene, ingen kan tekstene på julesangene. Midt i denne mørketida kommer stortingsrepresentant Jan Bøhler ridende på sin hvite hest og ødelegger alt sammen: Både tradisjonen og troen på norsk kultur, med en julesang som ingen kan samle seg rundt. Hamring på tolvstrengergitar, psykidelisk dans rund treet og fengslende refreng: «Ooouuii, det blir så julete eller no?». Med det kan roen senke seg over landet. Jan Bøhler har reddet 2015.