SAMSTEMTE: Nikolaj Znaider (bak) og Saleem Abboud Ashkar er enige om det meste, både musikalsk og i forhold til konflikten mellom Israel og palestinerne. Under Festspillene i Bergen spiller de Schumann med Bergen-Filharmonien, både som solister og dirigenter for hverandre. 
Foto: Terje Mosnes
SAMSTEMTE: Nikolaj Znaider (bak) og Saleem Abboud Ashkar er enige om det meste, både musikalsk og i forhold til konflikten mellom Israel og palestinerne. Under Festspillene i Bergen spiller de Schumann med Bergen-Filharmonien, både som solister og dirigenter for hverandre. Foto: Terje MosnesVis mer

- Kulturboikott vil gjøre vondt verre

Nikolaj Znaider og Saleem Abboud Ashkar er musikere i verdenstoppen, israelske statsborgere og spiller sammen i Bergen i dag og i neste uke. De har ingen tro på kulturboikott av Israel.

||| BERGEN (Dagbladet): - Da måtte den begynne med å avlyse konsertene våre. Jeg er dansk, Saleem er palestiner, men vi har israelske statsborgerskap, begge to, sier Nikolaj Znaider.

- Jeg er palestiner, men jeg kjenner Israel fra innsida, på godt og vondt, sier Saleem Abboud Ashkar.

- Det er vanligvis hos kulturelt bevisste mennesker at du finner de moralsk verdige og politisk kloke oppfatningene om hvordan morgendagens palestinske og israelske samfunn bør bli. En kulturboikott vil ramme still motsatt av sin hensikt.

Bytter roller
I kveld dirigerer Nikolaj Znaider to Schumann-symfonier med Bergen-Filharmonien under Festspillene. Når han i løpet av konserten også stiller som solist i samme komponists fiolinkonsert, overtar Ashkar dirigentpinnen. Onsdag er rollene byttet, da dirigerer Znaider ytterligere to symfonier samt Schumanns klaverkonsert - med Ashkar som solist.

De to jevngamle vennene er enige om at kulturboikott overfor Israel bare vil svekke de israelske kreftene som står for en liberal og humanistisk fundert politikk overfor palestinerne.

- Det skjer en stadig sterkere polarisering i det israelske folkets syn på hvordan forholdet til palestinerne kan bedres og normaliseres. Men det ligger mange ulike hensyn bak, og skal omverdenen presse på, må det gjøres riktig. Hvis ikke, vil slikt press bare gjøre vondt verre, sier Znaider.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Kan musikk spille noen som helst positiv rolle i forsøkene på å finne løsninger i konflikten mellom Israel og palestinerne?

- Jeg er skeptisk til alle klisjeene om musikkens legende virkning og musikk som universelt språk, sier Ashkar.

PRØVER: Nikolaj Znaider og Saleem Ashkar. Foto: Terje Mosnes
PRØVER: Nikolaj Znaider og Saleem Ashkar. Foto: Terje Mosnes Vis mer

- Vi kan gå inn i musikken som et personlig alternativ til virkeligheten, men det forandrer ingenting. Musikk er også blitt brukt som støtte for grusomheter, jeg tror den eneste måten å oppnå noe på, er gjennom eksistensielle forandringer i det politiske systemet. Gi folk jobb og mat på bordet, det er der, og gjennom undervisning og opplysning, at forandringene kan begynne. Der kan musikk og annen kunst komme inn, men det er en lang, lang prosess.

Risør
Nikolaj Znaider og Saleem Abboud Ashkar har samarbeidet nært i fire år. Det hele startet da begge var engasjert til Risør Kammermusikkfest for fire år siden og spilte sammen for første gang.

- Det var under fotball-VM. Jeg husker at jeg sjekket festivalprogrammet for å se om konsertene våre kolliderte med noen viktig VM-kamp, sier Ashkar.

- Nå spiller vi ofte sammen og har en trio sammen med den tyske cellisten Mathias Beyer, fortsetter Znaider.

- Saleem og jeg har gjort recitals, jeg har dirigert flere pianokonserter der han har vært solist, nå dirigerer han fiolinkonserten der jeg er solist. Vi mangler bare konserten der Saleem spiller fiolin og jeg piano, så har vi gått full sirkel.

- Tok dere kampen om hvordan Schumann skal spilles før dere kom til Bergen?

Ashkar: - Vi kom nok hit godt forberedt og uten uenighet om de store linjene. Men under prøvene kan det skje spontane ting i øyeblikkets inspirasjon, og det kan være positivt.

Znaider: - Jeg tror at musikk, som resten av samfunnet, hviler på noen grunnleggende verdioppfatninger, som for eksempel at enkelte harmonier har en større tyngde enn andre. Har man en felles forståelse for dette, finnes det en million «riktige» måter å spille Schumann på.

— Er det vanskelig å skifte fra dirigent- til solistrollen?

Znaider: —For meg nå? Ja! Det er så mye svær musikk jeg skal gjøre for første gang, min første Mahler-symfoni, første Bruckner-symfoni og så videre. Om fem år? Forhåpentligvis ikke fullt så vanskelig lenger. Da vil jeg ha mer erfaring, og alt er enklere når man kan det. Pr i dag synes jeg det er veldig krevende å skulle være både solist og dirigent under den samme konserten.

Ashkar: —I tillegg til den mentale utfordringen ved å skifte fokus fra solist til dirigent, handler det også om en fysisk utfordring. Som dirigent setter du i gang helt andre muskelgrupper i et helt annerledes samspill mellom finmotorikk og større bevegelser. Jeg slipper heldigvis å både dirigere og spille på en og samme konsert.

—Ser dere en situasjon der dere blir nødt til å velge mellom solist- og dirigentkarrierer på høyt nivå?

 Znaider: —Jeg håper ikke det. Jeg føler at de to rollene beriker hverandre. Det er så mye musikk jeg ikke kommer innpå som fiolinsolist, men samtidig vil jeg ikke unnvære den fantastiske følelsen ved å skape selve tonene selv. Dessuten finnes det mange tungvektere innen fiolinrepertoaret som jeg langt fra er ferdig med. Det ville jo vært trist om jeg var det som 35-åring.

Ashkar: —For å være helt ærlig konsentrerer jeg meg først og fremst om pianospillet nå. Jeg behøver ikke tenke på hva jeg eventuelt må velge, så når det gjelder dirigeringen, gleder jeg meg bare over å kunne musisere på en annen måte enn jeg gjør som pianist.