Kulturdebet i NRK

UNDERTEGNEDE HAR levert 130-40 morgenkåserier til NRK. Dette er kåseriet jeg skulle holdt tirsdag i denne uka, men som NRK ikke tålte, og derfor ikke sendte:

«Jeg hører at ei ny tid er kommet til kulturavdelinga i NRK. 10 medarbeidere skal sies opp. Dermed er vel taksameteret kommet til morgenkåseriet også. Ting skal lønne seg; være rentable. Dere lyttere er fra nå av å betrakte som mine kunder. Jeg er en del av produksjonsmaskineriet på Marienlyst. Produktet er radio- og TV-programmer som distribueres til lisensbetalerne via selskapets nett av sendere. Og varen jeg produserer akkurat nå er heter lytterminutter. Jeg kontakta blårusssjefen i Kringkastingshuset, og han kunne fortelle meg at P2s sendeflate, som han så vakkert kalte det, den mellom 07.15 og 07.30 på hverdager, gjennomsnittlig har ca 82200 kunder. Jeg kunne høre den profittable lyden fra et 10-talls lommekalkulatorer i bakgrunnen. Da han begynner å snakke om «customer satisfaction», «customer relationship managment» og customer loyality, takker jeg for samtalen.

I løpet av disse knappe 4 minuttene vil jeg altså ha produsert mer enn 300.000 lytterminutter, eller siden en time inneholder 60 minutter, mer enn 5000 lyttertimer. For det antallet må du kringkastingssjef ut med 1800 tunge norske oljekroner. Dette kåseriet er på nøyaktig 627 ord. Det vil si at moroa koster deg to kroner og nitti øre pr ord. Bør vi ikke avrunde oppover og si tre kroner? Det er mye penger det! Så kan du sjøl avgjøre om du ikke burde legge til hva din egen tid koster. Med ei årslønn på 2 millioner, og dine ca 1500 arbeidstimer pr år koster det NRKs aksjonærer ca 80 kroner å la deg lytte på et 4 minutters morgenkåseri.

KONKURRANSEUTSETTING er det noen som kviskrer deg i øret. Hvorfor skal ikke også denne «varen» , som enhver annen, kunne konkurranseutsettes. Jeg ser for meg anbudsinnbydelsen. Hvem kan levere et morgenkåseri til under 2 kroner pr ord? Du kunne jo håpe på at det ville komme et fristende tilbud fra for eksempel fotballduoen Eggen/Olsen. Med garanti. Du kunne slippe å betale honorar dersom sendeflata samla mindre enn 1 million lyttere. Det ville representere fornyelse. Lytterne, unnskyld kundene, ville sikkert la seg facinere av de to herrers,s triksing med ordballer, passende oppblanda med sitater fra verdenslitteraturen. Godt på innsida av det dine eiere har definert til å være NRKs vareutvalg. Og om det kom en ørliten reklame for bananer så fikk vel det gå? Bananer er sunn kost. Kostnadseffektivitet heter slikt på BI. Når Aftenposten er blitt boligannonser med någgå attåt, så må vel NRK kunne tillate seg å blande opp lotteriene, hestespillene og fotballen med ørlite kultur?

Det er gjennomstrømming du trenger i produksjonsapparatet ditt kringkastingssjef. Du er ikke tjent med at folk sitter på sine kontorer eller i kantina di og samrører. I en verden der globalisering, effektivisering og omstrukturering er stikkordene må også du tenke nytt.

DET DU TRENGER er folk som produserer hele tida. Marienlyst må bli uten bakevjer. Hører du det. Det er nøkkelen for å produsere kjappe og kundevennlige programmer. «Bernander værsågog»! Noen av de tunge kulturikonene dine surmuler visstnok, og skal ha kommet trekkende med at Ibsen eksempelvis skal ha brukt et par år på å samle stoff og skrive Peer Gynt. Ja men herre gud da mann, motargumentet er latterlig enkelt; Ibsen brukte ikke moderne tekstbehandlingsutstyr. Med en PC ville arbeidet ha gått unna på mindre enn to uker. You bet!

Det er bare en hake med dette kringkastingssjef. Jeg er stygt redd for at landets 100.000 blåruss ved lyden av ordene globalisering, gjennomstrømning, effektivitet, rentabilitet, mobilitet og omstrukturering nå har forlatt frokostbordet og flokka seg foran seg foran radioapparatene. I så fall kan landet ha tapt svære beløp. For slike folk er ikke billig. Og de runder gladelig 4 minutter oppover til en time. Kanskje tapet er såpass at forsvarministeren ville sagt; «Det kunne vi nesten fått en ny F16 for»».