GOD KONTAKT:  Anna B. Jenssen tok over som redaktør i Morgenbladet i fjor høst. Før det var hun ansatt i Dagens Næringsliv. Det var en nyttig kontakt når Morgenbladets eiere ville selge.
Foto: Torbjørn Grønning  / Dagbladet
GOD KONTAKT: Anna B. Jenssen tok over som redaktør i Morgenbladet i fjor høst. Før det var hun ansatt i Dagens Næringsliv. Det var en nyttig kontakt når Morgenbladets eiere ville selge. Foto: Torbjørn Grønning / DagbladetVis mer

Kulturell kapital

Eierselskapet til Dagens Næringsliv har kjøpt Morgenbladet. De fikk halve kulturavisa fot ni millioner kroner og trenger bare betale halvparten med kontanter. Penger kan de.

Kommentar

Foreløpig skal NHST Mediagroup (Dagens Næringslivs eierselskap) bare eie 49 prosent av Morgenbladet, men selskapet har rett til å kjøpe 41,1 prosent til i 2016. Da vil Dagens Næringslivs eiere ha full kontroll, siden de da vil ha over 90 prosent av aksjene i Morgenbladet. De andre to eierne er Fritt Ord, som gjerne vil selge, og Forlagskonsult, som er villige til å selge.

Så når Morgenbladet i 2019 kan feire sitt 200-års jubileum, blir det sannsynligvis i Handels og Sjøfartens regi. Likhetene mellom Morgenbladet og Dagens Næringsliv er kanskje ikke opplagte, men de er flere: Begge er nisjeaviser. Dagens Næringsliv retter seg mot alle treningsbesatte med jobb i økonomisektoren, mens Morgenbladet retter seg mot Norges aller rikeste, på kulturell kapital vel å merke. Begge avisene har økt opplaget i en periode der de absolutt aller fleste aviser har gått ned. Og begge avisene har lenge vært svært forsiktige med å sats på nett. Dagens Næringsliv har lenge tilbudt et annet produkt på nett enn på papir, mens Morgenbladet har lagt ut svært få av sine artikler til gratis spredning.

Grunnen til at de har lykkes med den strategien er nettopp at de er klare nisjeaviser, vil du ha dem må du abonnere. De har tjent på utsette overgangen til digital, men Dagens Næringsliv har hoppet i det, mens Morgenbladet vet at de ikke kan nøle særlig lenger på timeteren. Før, heller enn seinere, er de nødt til å hoppe i det. I en digital framtid vi DNs kompetanse på nett og ressurser til utvikling være gode å ha. De to har også mye å tjene på samarbeid om annonsesalg. Begge mener de har særlig verdifulle lesere å selge til sine annonsører.

Morgenbladet er beviset for at det finnes et liv etter døden, selv for aviser. Avisa ble reddet av Truls Lie, før Alf van der Hagen tok over i 2002. Siden høsten 2012 har Anna B. Jenssen, tidligere ansatt i DN, sittet ved roret. Og siden 2002 har opplaget steget fra 8000 til over 28000. Ukeavisa har nå et større opplag enn for eksempel Dagsavisen. I 2012 gikk de til og med med 3,8 millioner i overskudd, men det er en liten hake ved det tallet: Samme år mottok avisa 5,1 millioner i støtte fra Kulturrådet. Det er alt annet enn ulovlig, men det ligger en risiko der: Hvor lenge vil avisa motta slik støtte under en blåblå regjering? Da er det trygt med eiere som kan dette med penger.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook