Kulturhovedstaden koster 300 mill.

Men tre av fire rogalendinger bryr seg lite om kulturåret.

(Dagbladet.no): Stavanger og Sandnes er Europas kulturhovedsteder i 2008, og i dag åpner kulturåret for alvor i oljefylket. Med mer enn 180 planlagte arrangement, og et budsjett på nærmere 300 millioner kroner, er forventningene skyhøye.

- Vi går med sprekkeferdige hjerter alle sammen, sier en tydelig stolt Mary Miller til Dagbladet.no. Direktøren for Stavanger 2008 beskriver den nært forestående åpningshelga som en gigantisk fest hvor alle er invitert.

Den massive pressedekningen og reklamekampanjene til tross, kun én fjerdedel av innbyggerne i Stavanger synes kulturbyåret angår dem i større eller noen grad.

- Forstår tallene

Det går fram av en forskningsrapport utarbeidet av en forskergruppe fra universitet i Stavanger og International Research Institute of Stavanger (IRIS).

Rapporten viser også at kun halvparten av befolkningen har et positivt inntrykk av hovedstadsåret - så langt.

- Jeg forstår tallene. Kulturåret har ikke startet ennå, og vi har ikke hatt noe konkret å tilby rogalendingene; de har måttet stole på oss. Om noen lover befolkningen et konserthus eller en kinosal, vil det skape en helt annen oppslutning, vi har kun tilbudt ord og ideer, forklarer direktør Mary Miller.

- Om disse tallene er de samme om et halvt år, vil jeg imidlertid bli veldig bekymret, fortsetter hun.

STILLE FØR STORINNRYKKET: - I dag åpner kulturåret i Stavanger og Sandnes. Men før startskuddet går mener kun én av fire rogalandinger at året angår dem. - Om tallene er de samme om et halvt år, vil jeg bli veldig bekymret, sier direktør Mary Miller til Dagbladet.no. I bakgrunnen trener Eskil Rønningsbakken på å sykle på stram line over torget i Stavanger. Foto: ERLING HÆGELAND Vis mer

Bred enighet
Gjennom 2007 har forskergruppen de intervjuet over 2300 innbyggere i stavangerregionen, blant annet om deres forventninger til kulturbyåret.

Rapporten har også gode nyheter. Nesten ni av ti rogalendinger mener at året vil bidra til å skape mer kultur, og bringe nye impulser til regionen. Åtte av ti tror kulturåret vil tiltrekke turister til regionen.

- Vi ble mest overrasket over at mer enn 7 av 10 mener det var rett å satse på å bli Europeisk kulturby 2008, mens under 15 prosent mener det var galt, sier prosjektleder Hilmar Rommetvedt.

Han understreker at den endelige rapporten ennå ikke er ferdigstilt, og funnene ikke er endelige.

- Føler seg forbigått

En budsjettramme på 300 millioner og en region med 400 000 innbyggere betyr stort spillerom - både for lokale kunstnere og potensielle kritikere.

- Stavanger 2008 gikk tidlig ut med en åpen invitasjon til alle som ville bidra til kulturåret, og resultatet ble hele 700 innmeldte prosjekter. Ikke alle fikk tilslag, og skuffelsen var stor blant dem som ikke fikk være med, forklarer kulturredaktør Tarald Aano i Stavanger Aftenblad.

Han har fulgt debatten om Stavanger 2008 på kloss hold, og har merket en del irritasjon i debattspaltene. Han tror også at arrangørene har hatt problemer med å nå fram til de som ikke er overvettes interessert i kultur i utgangspunktet.

- Programmet og planene har vært nydelig ambisiøse for mange, men også smale for en del andre. Dessuten har det store stadionnavnet manglet. Mange av kritikerne har nok følt seg forbigått, enten publikum eller utøver. Det gjelder både etablerte og uetablerte, mener kulturredaktøren.

«Ka då ittepå»

En av de sterkeste kritikerne er kunstneren Trond Hugo Haugen. Han har startet aksjonen «Ka då ittepå», fordi han er redd feståret 2008 vil innebære begynnelsen, men også slutten på den lokale storsatsing på kultur.

- I seg selv er året 2008 uinteressant - det er bare ett år av flere. De valgene politikerne skal ta i løpet av året er langt viktigere, og framtida ligger på deres bord - ikke hos kulturbysjef Mary Miller, mener Haugen.

Han tror ikke Stavanger får vite om året er har vært vellykket før om tidligst ti år.

- For at kulturbyåret ikke blir et avsluttende fyrverkeri, men et startskudd for noe evig, behøver vi konkret handling under jubelord som åpenhet, dialog, økonomi. Og dette trengte vi i åra før 2008, og vi trenger det i selve kulturhovedstadsåret og åra etter, sier Haugen.

Direktør Mary Miller deler imidlertid kritikerens suksesskriterium.

- Vi blir selvfølgelig målt etter hva vi presterer i år, men alle arrangementene våre er også tenkt i en større sammenheng. Vi har stilt spørsmålet: Hvordan klarer vi å skape en varig engasjement for kulturen

- Politisk støtte

I motsetning til deler av kunstmiljøet, har rogalandspolitikerne stort sett støttet opp om prosjektet, både med økonomi og lovord. Unntaket har vært Fremskrittspartiet.

Fraksjonsleder for kultur Atle Simonsen i Rogaland Frp mener få av arrangementene har noe å tilby folk flest.

- Hvis vi skal vise folk fra hele verden Stavangers kultur så må vi da stille opp med skikkelig ”siddiskultur” og ikke importert vås, skriver bystyrerepresentanten i et ferskt innlegg på partiets nettside.

- Jeg klarer ikke å forstå hva et dokketeatershow fra Sør-Afrika har med Stavangers kultur å gjøre, og det er synd at det er dette Stavangers innbyggere går i møte med Stavanger2008 prosjektet.

- Nå har kulturåret vært markedsført i flere år, og fortsatt vet ikke vanlige folk i Stavanger hva som skal skje. I stedet for å leie inn diffuse artister fra utlandet som er borte etter konserten er over, burde vi ha satset på lokale krefter, utdyper Simonsen til Dagbladet.no.

- De utenlandske kunstnerne kommer ikke for å gjøre en forestilling for deretter å dra sin kos. Flere av dem vil bli i fylket i flere måneder, og samarbeide med lokale artister, svarer direktør Miller.

POSITIV TROSS ALT: -Programmet inneholder flere interessante prosjekter og grep, og om innbyggerne i regionen tør å bryte sin egen barriere mot det som de fleste anser som elitistisk eller vanskelig - så blir dette virkelig bra, tror Trond Hugo Haugen.
DIREKTØREN: - Du kan ikke kreve at all kunst skal betale seg selv. Dette kulturåret handler først og fremst om å bringe folk sammen, og forsøke å åpne opp publikums syn på kultur.