DYRT:  Aftenposten har kartlagt byggingen av kulturhus i Norge de siste ti årene. Nærmere 14 milliarder er brukt, og Kilden i Kristiansand skal være det dyreste, ifølge avisa.  Foto: Erling Slyngstad Hægeland / Dagbladet
DYRT: Aftenposten har kartlagt byggingen av kulturhus i Norge de siste ti årene. Nærmere 14 milliarder er brukt, og Kilden i Kristiansand skal være det dyreste, ifølge avisa. Foto: Erling Slyngstad Hægeland / DagbladetVis mer

Kulturhus for 14 milliarder

- Risikerer at mange av byggende blir stående som mausoleer over en feilslått ideologisk kulturpolitikk.

(Dagbladet): De siste årene er det poppet opp flere kulturhus helt fra Lindesnes i sør til Hammerfest i nord. Aftenposten har kartlagt utbyggingen av kulturhusene de siste ti årene, og det er over 60 som er blitt oppført og eller er under planlegging. Det dyreste er Kilden i Kristiansand som fikk en prislapp på 1730 millioner kroner, skriver avisa.

14 milliarder Samlet prislapp for alle de 60 byggene er på nærmere 14 milliarder kroner. Driftskostnadene vil være på rundt en milliard kroner i året.  

- Fortsetter utbyggingen av kulturhus i samme takt som nå, vil man risikere at mange av byggene blir stående som mausoleer over en feilslått ideologisk kulturpolitikk, sier Anne-Britt Gran, BI-professor, til Aftenposten.

Kulturforsker Georg Arnestad ved Høgskulen i Sogn og Fjordane forteller at han er overrasket over tallene, og pengebruken på kulturhus og tilhørende innhold skal være nevnt i Enger-utvalgets utredning av Kulturløftet, som ble lagt fram i fjor.

- Beundring Organisasjonen Norsk Kulturhusnettverk (NKN) er ikke enig i kritikken. Styreleder i organisasjonen mener kulturhusene er viktig for å få folk til mindre steder.

- Kritikerne får si hva de vil, men den stadige byggingen av nye kulturhus viser det motsatte. Det foregår ikke en bevisstløs bygging. Vi er fulle av beundring av politikerne som tør å satse. Kultur koster, men det lønner seg. Hva får fagfolk til å flytte til mindre steder? Etter jobb og sokle så er det kultur, sier Ola M. Løkholm.