Kulturkapitalens ubehag

"Oslo, 31. August" dynges ned av priser, men sees av få. "Min kamp" går glipp av priser, men leses av mange. Forklaringen? Følelser og klasse.

SENTRAL ROLLE:
Skuespiller Anders Danielsen Lie har en viktig rolle i Joachim Triers  film 
 " OSLO, 31. AUGUST "
Foto: Berit Roald / Scanpix
SENTRAL ROLLE: Skuespiller Anders Danielsen Lie har en viktig rolle i Joachim Triers film " OSLO, 31. AUGUST " Foto: Berit Roald / Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

TIDENES TREDJE BESTE norske film, ifølge kritikerlaugets kåring i fjor. 7 av 12 Kosmorama-priser sist helg. Beste film på Stockholm filmfestival. Strålende kritikker i Danmark og England. Unorske besøkstall i Frankrike og fire siders omtale i Cahiers de Cinéma. Jo da, regissør Joachim Trier har all grunn til å være overveldet over responsen på «Oslo, 31 august». Det er også gode grunner til å bli underveldet.

«Oslo, 31. august» har solgt 65584 billetter i Norge. En sjuendedel av «Hodejegerne», 13000 mindre enn Pål Sletaunes «Babycall», like mange som «Amors baller» (norsk ungdomskomedie, ikke en voksenfilm). Utenfor hovedstadsområdet er den sett av lusne 20000. 65 prosent av filmens publikum bor i Oslo, mens vanlig markedsandel er 20. Lett å forklare med gjenkjennelseseffekt, OsLOVE-stemning etter 22/7, og på den andre siden: Bygde-Norges bekvemme fordommer mot hovedstaden.

MEN HANDLER dette om geografi? Kanskje er det slik at filmens eksistensielle tematikk appellerer mest til folk som faktisk bor i store byer. Nesten halvparten i Oslo har høyere utdanning, mot en av fem i Hedemark og Oppland. Folk liker, mener og kjøper ulike ting i ulike deler av landet. Geografiske smaksforskjeller, som nordmenn elsker å tematisere, bunner gjerne i det vi ikke liker å snakke om: klasseskiller. I dette tilfelle særlig de som går på tvers - fra høyresiden med mest penger (økonomisk kapital) til venstresiden med mest peiling (kulturell kapital). Her trengs ingen Bourdieu-forelesning på grunnfag i sosiologi. Trier selv har i flere intervjuer kommentert prisdrysset med samme festlige vending: «Jeg ler hele veien til kulturkapitalbanken.»

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer