Kulturkollisjon

En vanvittig idé: Lag et spill der man kombinerer japanske Squaresofts figurer, utviklerne bak bl.a. Final Fantasy-serien, med Donald Duck & Co.

Diskuter spill Resultatet er som forventet, en bissarr opplevelse. Men også spennende og morsomt. Synd at spillskaperne har begått et par av de grunnleggende tabbene når man skal lage et 3D action-adventure-spill.

Du styrer den unge gutten Sora, som leter etter sine venner etter deres paradisiske øy en mørk og stormfull natt ble hjemsøkt av et gedigent monster. Det viser seg ganske snart at et galleri av Disneyskurker står bak. De har også kidnappet kong Mikke og revet ned grensene mellom de forskjellige (Disney-)verdenene. Derfor får Kora ganske snart følge med Langbein og Donald, senere også en serie andre figurer på sin leting gjennom mange forskjellige Disney-landskap.

Det er fargesterkt, fantasifullt og hvis du kjenner din Disney, også svært morsomt å se klassiske figurer brukt på denne måten. Flere av Disney-skurkene, som Jafar fra «Aladdin», Malificent fra «Tornerose», Ursula fra «Den lille havfruen» og Oogie Boogie fra «Et førjulsmareritt», er slike mange barn har drømt om å slåss mot. Men de du møter oftest er «de hjerteløse», mindre mørke vesener som bokstavelig talt dukker opp fra intet. I motsetning til i «Final Fantasy»-serien, foregår her slåsskampene i «realtime». Og da er det et krav at kamera er på rett sted hele tiden. Dessverre skjer det ikke her. All fantasi og kreativt mot i verden hjelper ikke kamerafunskjonen er så dårlig gjennomført. En svakhet som det synes merkelig at spillskaperne ikke har klart å fikse, når de først bruker så mye ressurser på et spill.

Effektlydene er bra. Og musikken. Grei nok, en liten stund. Dessverre går temaene i alt for kort sløyfe, det tar ikke lang tid før du blir ganske lei av de samme strofene igjen og igjen. Slå av musikken? Umulig. Jeg har i hvert fall ikke funnet noen måte å gjøre det på. Disse to tingene trekker ned og kan fort utvikle seg til frustrasjon.

«Kingdom Hearts» har tildels fått svært god kritikk ute i verden. Jeg er bare enig et stykke på vei. Det er ikke vanskelig å se at Kingdom Hearts kunne blitt en unik spillopplevelse.

eirik.alver@dagbladet.no