YOUTUBE:  Kulturminister Linda Hofstad Helleland på besøk hos en Youtube-bedrift i Oslo. Her er hun sammen med Jonas Navarsete, som driver kanalen Average Jonas på YouTube. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
YOUTUBE: Kulturminister Linda Hofstad Helleland på besøk hos en Youtube-bedrift i Oslo. Her er hun sammen med Jonas Navarsete, som driver kanalen Average Jonas på YouTube. Foto: Thomas Rasmus Skaug / DagbladetVis mer

Kulturministeren: - Youtube skaper arbeidsplasser

Hver dag klikker halvparten av alle nordmenn under 40 år seg inn på Youtube. Det vil Linda Hofstad Helleland (H) utnytte.

(Dagbladet): Hver dag klikker halvparten av alle nordmenn under 40 seg inn på Youtube, i følge tall fra NRK. Dette vil kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) utnytte til det ytterste.

- Her er det mulighet for å skape arbeidsplasser. Det er ikke alltid sånn at staten må inn for å skape arbeidsplasser.

- Den digitale verden gir store muligheter og her kan unge skape sin egen arbeidsplass, sier Helleland til Dagbladet.

- Skaper nye muligheter Hun er å besøker Nordic Screens, Norges ledende Youtube-nettverk. Nettverket leverer nå over 30 millioner videovisninger i måneden og har 65 kanaler med mer enn 10 000 abonnenter.

I 2014 gikk Nils Ketil Andresen, Ivar Steen-Johnsen og Andreas Hatlevik fra TV 2 for å starte Nordic Screens.

De ønsket å jobbe med på å jobbe med Youtube og hjelpe unge håpefulle talenter inn i det nye medielandskapet.

- Medieutviklingen skaper mange nye muligheter. Men det er også utfordringer. Hvordan skal vi for eksempel stimulere til produksjon av norskt innhold på den globale platformen? sier kanalansvarlig Steen-Johnsen.

Norsk språk og kultur I 2016 det nemlig ikke lenger slik at alle ser på vanlig lineær TV. NRK har til og med en egen prisutdeling for å hedre de som driver med dette og flere unge håper nå å kunne leve av å lage TV på Youtube.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Youtube er et av verdens største nettsteder og i 2012 ble det lastet opp 60 timer ny video per minutt.

- Youtube bør brukes til å forvalte norsk språk og kultur. Det er en måte å nå ut med det til unge. Vi er ledende i verden når det kommer til digitalisering, sier Helleland og fortsetter.

- Dette er flinke, utdannede folk. I denne kanalen kan kreative mennesker få brukt talentet sitt, istedenfor at de skal sitte å vente på å komme gjennom nåløyet til i TV-produksjon, sier Helleland til Dagbladet.

Hun mener vi må se mer framover.

- Vi kan stoppe opp å ønske oss tilbake til gamle dager, men det nytter ikke. Vi må se framover og forstå hvilken utrolig mulighet dette gir for unge til å bli en del av den digital verden vi lever i, sier hun.