ADMINISTRERENDE DIREKTØR: Anne Aasheim i Kulturrådet. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
ADMINISTRERENDE DIREKTØR: Anne Aasheim i Kulturrådet. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Kulturrådets ferske prestisjeportal krasjet på andre forsøk

Ingen søknader skal ha blitt borte.

(Dagbladet): Kulturrådets nye elektroniske søknadssystem krasjet onsdag, kort tid før søknadsfristen var ute. Det skriver rådet selv på sine nettsider.

- Bakgrunnen er at vi det siste året har jobbet med en storstilt modernisering for å digitalisere søknads- og saksbehandlingsprosessen i rådet, der vi går fra papir til digital behandling. Vi innfaser dette nå, og det har gått fint, før vi fikk store tekniske problemer for et par dager siden. Det er de eksterne leverandørene våre som ikke var gode nok, sier administrerende direktør i Kulturrådet, Anne Aasheim, til Dagbladet.

Dette var andre gangen søknadsportalen ble brukt. Fond for lyd og bilde tok den i bruk for første gang for et par uker siden.

- Vi har hatt døgnkontinuerlig beredskap det siste døgnet. Dette gjelder søknadene til Statens Kunstnerstipend som bare er en liten del av hele moderniseringsprosessen. Men nå er alt oppe og står igjen, og vi har utsatt søknadsfristen noen dager slik at alle kan sluttføre søknadene sine. Så dette gikk bra til slutt, sier Aasheim.

Nå er søknadsfristen utsatt til onsdag 23. oktober.

Fikk refs
Kulturrådet fikk tidligere i år refs fra Riksrevisjonen for å ikke ha orden i papirene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det foreligger ikke en samlet oversikt over om prosjektene som det er gitt tilskudd til, blir gjennomført som forutsatt, var konklusjonen i revisjonens rapport.

Som et ledd i opprydding i rådet skulle rådet digitalisere søknads- og saksbehandlersystemet.

Nå er mange kunstnere redde for at søknadene aldri har kommet fram. Rådet har fått mange henvendelser de siste dagene fra fortvilte kunstnere og kulturarbeidere som har lurt på om deres søknader kom gjennom.

Men Aasheim forsikrer at så ikke er tilfelle.

- Vi er blitt forsikret om at ingen søknader er borte.

Eksternt problem
Bakgrunnen til dataproblemene skal være stor pågang i forbindelse med søknader til Statens kunstnerstipend.

- Problemet lå hos eksterne leverandører, ikke hos Kulturrådet. Med så store prosjekter må man regne med noen skjær i sjøen. Men vi beklager selvfølgelig på det sterkeste, sier Aasheim.

- Har dere fått mange henvendelser?

- Ja, det har vi hatt. Vi har svart alle, og nå også utsatt fristen så alle skal få muligheten til å få sine søknader behandlet. Så nå er problemet løst.

- Kan søknader ha blitt borte?

- Nei, vi er blitt forsikra om at ingen borte.

- Hva bør folk som er i tvil gjøre?

- De skal ringe oss på mandag så skal de få alle svarene de trenger.

- Nå fungerer alt igjen?

- Ja, det er de siste rapportene vi har fått.