Kulturredaktøren i Dagbladet ble lurt trill rundt

Etter Bjørgen-satire

(Dagbladet): Det satiriske nettstedet «5080 Nyhetskanalen», som publiseres på Dagbladet.no, la på lørdag den 22. februar ut en tulle-artikkel med tittelen «IOC bekrefter: Har funnet spor av Marit Bjørgen i dop».

Den satiriske nyhetsartikkelen skapte stor oppsikt og full forvirring i utlandet.

Blant annet det russiskbaserte nettstedet ruvr.ru hadde en dårlig dag på jobben da de oversatte den satiriske teksten med at Bjørgen var bekreftet dopingtatt - og at dette var bekreftet fra øverste hold.

• Hør telefonsamtalen øverst i saken!

En tulletelefon Mandagen etter at saken ble publisert fikk kulturredaktøren i Dagbladet, Geir Ramnefjell, en noe merkelig telefonsamtale.

Vedkommende som ringte introduserte seg som journalist fra den spanske, og internasjonalt anerkjente avisa, El País. Han lurte på om det var sant at Marit Bjørgen var blitt tatt for doping.

I ettertid viste det seg imidlertid at det slettes ikke var en journalist fra El Paìs som ringte, men at det var satirenettstedet 5080s egne folk som sto bak telefonsamtalen.

- Vi tenkte han hadde hatt en slitsom helg, med en del forvirrende telefonsamtaler, så vi bestemte oss rett og slett for å utnytte situasjonen, forteller Markus Gaupås Johansen i 5080.

Satirenettstedet som leverer stoff til Dagbladet legger også til at de holder på et prosjekt som heter «Skjult Radio», som inneholder flere lignende scenarioer. Dette ble derfor en naturlig utvikling av prosjektet de allerede var i gang med.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Veldig overrasket Geir Ramnefjell selv forteller at han ble veldig overrasket av telefonsamtalen. Spesielt da journalisten introduserte seg med at han skrev for avisa El Paìs.

- Jeg prøvde selvfølgelig å ta journalisten så seriøst som mulig. El Paìs er en anerkjent avis, men etterhvert tok jeg meg selv i å tenke «er dette mulig? Går det virkelig an?», sier Geir Ramnefjell.

Det var da journalisten begynte å true Geir Ramnefjell med at Dagbladet måtte oversette den engelske advarselen øverst i saken til spansk, at han luktet lunta.

- Han sa de ville publisere saken om vi ikke la inn en advarsel også på spansk innen klokka fem. Da begynte jeg å skjønne at det var noe som ikke stemte, sier han.

Bjørgen-hyllest Satirikerne i «Mediehuset 5080» ble litt overrumplet av hvor mye omtale tulleartikkelen fikk.

- Jeg ble overrasket over hvor stor oppmerksomhet denne saken fikk, sier Markus Gaupås Johansen i 5080.

Han understreker at det selvfølgelig ikke var meningen å skape problemer for Marit Bjørgen, og at han ikke hadde forestilt seg at saken skulle nå utover Norges grenser.

- Vi mente dette som en hyllest til Bjørgen. Og inntrykket er at det er slik saken også stort sett er oppfattet, sier han.

Hvis det skulle være uklart for noen: Marit Bjørgen er altså ikke blitt tatt for doping .

LURT TRILL RUNDT:  Dagbladets kulturredaktør Geir Ramnefjell har inngått avtalen med 5080.no, men ble lurt trill rundt av dem i en tulletelefon etter Bjørgen-satiresaken dere i helga. Foto: Uffe Frandsen
LURT TRILL RUNDT: Dagbladets kulturredaktør Geir Ramnefjell har inngått avtalen med 5080.no, men ble lurt trill rundt av dem i en tulletelefon etter Bjørgen-satiresaken dere i helga. Foto: Uffe Frandsen Vis mer