SEERSVIKT: Helle Vaagland, Siss Vik, Vegard Larsen og Asbjørn Slettemark sliter med  trekke seere til sine kulturprogrammer. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet
SEERSVIKT: Helle Vaagland, Siss Vik, Vegard Larsen og Asbjørn Slettemark sliter med trekke seere til sine kulturprogrammer. Foto: Torbjørn Berg / DagbladetVis mer

«Kulturstripa» flopper

Statskanalens kulturprogrammer har mistet hundretusenvis av seere etter flyttinga til NRK2.

(Dagbladet): 13. september ble NRKs storsatsning «Kulturstripa», med fire forskjellige programmer, sparket i gang på NRK2.

Dagbladet har gått gjennom seertallene, og publikum har definitivt ikke hoppet på NRK2s nye kulturbølge.

Ordinærsendingene av «Bokprogrammet» og «Lydverket» har mistet henholdsvis 200 000 og 80 000 seere etter at de ble flyttet fra NRK1 til NRK2.

«Nasjonalgalleriet» opplevde riktignok en seer-boom etter at programleder Helle Vaagland sendte ut sitt undertøysbildeTwitter, men har i snitt hatt 200 000 færre seere enn det søsterprogrammet «Safari» hadde i vår.

- Passive seere NRKs kulturredaktør Hege Duckert, var godt forberedt på at de ville miste seere da de flyttet programmet fra NRK1 til NRK2.

- På NRK1 er det mange seere som lar kanalen stå på hele kvelden, og ikke er er så ivrige til å bruke fjernkontrollen. Det er krevende å flytte seerne over til NRK2, forklarer Duckert, som presiserer at de totale seertallene for ordinærsendingene og reprisene er langt mer tilfredsstillende.

På sine repriser på NRK1 trekker «Lydverket» 130 000 seere, noe som er tett opp mot det de hadde i vår.

«Filmbonanza» er kulturprogrammet med flest seere på NRK2, med et snitt på 66 000.

- Hva var målet i forkant av lanseringa av «Kulturstripa»?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Å tilby et daglig, variert og interessant kulturtilbud på tv. Vi har satt en målsetning for innhold, men ikke for seertall. På sikt ønsker vi å være over snittet til NRK2s markedsandel i «prime time», og det er jeg trygg på at vi skal klare.

- Langsiktig satsning Men også opp dit er det en vei å gå. Markedsandelen for NRK2 i «prime time», altså mellom klokka 19 og 23, har fallt i høst, og «Kulturstripa»s samlete markedsandel ligger enda lavere.

- Hvor lenge kan dere fortsette programmene med disse tallene?

- Dette er en langsiktig satsning, og det kommer til å ta lang tid å nærme seg seertallene til NRK1.

Angrer ikke Totalt lager NRK nå mer kultur-tv enn i vår, men med det samme budsjettet. Duckert mener likevel dette ikke har gått ut over kvaliteten. Hun angrer heller ikke på flyttinga.
 
- Det viktigste for oss var å skape et samlet og tydelig tilbud, sier hun.

Hallvard Moe, førsteamanuensis ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen, kommenterer at den høye oppslutningen kulturprogrammene hadde på NRK1 ikke nødvendigvis betydde at programmene i seg selv var så populære.

- Det kan også forklares med at de var omgitt av andre populære programmer, sier han.