MEST BRUKT: Ane Dahl Torp og Lene Nystrøm er de to eneste kvinnene på topp ti-lista over de mest brukte filmskuespillerne i Norge de siste fem åra. Foto: Agnete Brun/Thomas Rasmus Skaug
MEST BRUKT: Ane Dahl Torp og Lene Nystrøm er de to eneste kvinnene på topp ti-lista over de mest brukte filmskuespillerne i Norge de siste fem åra. Foto: Agnete Brun/Thomas Rasmus SkaugVis mer

Kun to av de ti mest brukte skuespillerne er kvinner

- Nedslående, men ikke overraskende, sier skuespiller Trine Wiggen.

Dagbladet presenterte tirsdag lista over de mest brukte skuespillerne i norske spillefilmer de fem siste åra. Bare to av de ti øverste navnene på lista er kvinner: Ane Dahl Torp på andreplass med ti filmtitler, og Lene Nystrøm på tiendeplass med sju filmer, hvor seks av dem er Varg Veum-filmer.

Skuespiller Trine Wiggen, nylig sett i TV 2-serien «Det tredje øyet», er på fjerdeplass av kvinnene, og synes Dagbladets tall er nedslående - men ikke overraskende.

NEDSLÅENDE: Skuespiller Trine Wiggen er den fjerde mest brukte kvinnelige skuespilleren i norsk film, men mener tallene er nedslående. Foto: Elisabeth Sperre Alnes Vis mer

- Sånn har det dessverre vært lenge, men det er jo nedslående at det ikke blir bedre. Det virker som om film- og teaterbransjen er den siste bastion der man tviholder på de gamle kjønnsrollemønstrene, med mannen som det handlende menneske og kvinnen som objekt for mannens begjær eller behov for omsorg, sier Trine Wiggen.

- Filmbransjen henger etter Hun har spilt i seks spillefilmer i tillegg til flere tv-serier de siste fem åra, og mener hennes egen bransje henger etter resten av samfunnet når det gjelder måten å tenke om kjønn på.

- De rollene vi spiller er oftere der kun i kraft av kjønn enn i kraft av menneskelige egenskaper, sier Wiggen, som tror internasjonale trender må ta sin del av skylda.

- Når det gjelder krim er det ofte sånn at sjefen skal være en streng, voksen kvinne, hovedetterforskeren skal være en handlingens mann og gjerne har en ung, kvinnelig makker. Disse kalle det sjanger-reglene er nok en av årsaken. En annen årsak er vel at det er flest menn som produserer film, mener Wiggen.

Kulturdepartementet må ta ansvar
Filmprodusent Maria Ekerhovd  i Mer Film er heller ikke overrasket over Dagbladets tall.

- Vi vet jo at det i Norge, som resten av verden, er lite film som lages av kvinner, og få filmer med store kvinneroller. Slik bør det ikke være. I Norge, der film i så stor grad er statsstøttet, mener jeg kulturdepartementet har et ansvar for å gjøre noe med dette, sier Ekerhovd.

KULTURDEPARTEMENTETS ANSVAR: Filmprodusent Maria Ekerhovd mener alle må ta ansvaret for å bedre kjønnsbalansen i filmbransjen. Foto: Melisa Fajkovic/Dagbladet Vis mer

Hun produserte nylig Iram Haqs film «Jeg er din», og jobber nå med regissør Marianne Ulrichsens første spillefilm, «En ny dag». Begge filmene har kvinnelig hovedrolle.

- Dersom vi ønsker å forandre dette må alle i bransjen gå i seg selv og ha et bevisst forhold til problemstillingen, mener Ekerhovd.

Ferske tall fra Norsk Filminstitutt (NFI) viser derimot en økning i kvinneandelen når det gjelder såkalte nøkkelroller i norsk film, det vil si manusforfatter, regissør og produsent. I 3013 var kvinneandelen her 38 prosent, og ser ut til å bli enda høyere i år. Men her telles altså ikke kvinneroller.

 
Vil innføre Bechdel-testen Leder i skuespillerforbundet, Hauk Heyerdahl, mener disse tallene lover bra. Han er likevel skuffet over Dagbladets tall når det gjelder kvinneroller.

-Mens den forrige regjeringen hadde et mål om 40 prosent kvinner i alle nøkkelroller i film, har den sittende regjering absolutt ingen ambisjoner om likestilling eller former for tiltak som kan føre til økt kvinneandel. Derfor synes vi det er viktig å holde denne debatten i gang, for å bevisstgjøre både bransje og publikum, sier Heyerdahl.

Han er også opptatt av hvilket kvinnesyn som forfektes på film, og mener den svenske Bechdel-testen kan være et virkemiddel for å oppnå større likestilling. Testen består av tre spørsmål der svaret må være ja for at filmen består: Er det to eller flere kvinner med i filmen? Snakker de sammen? Snakker de om noe annet enn en mann?

- Vi mener denne testen kan være interessant å innføre på noen kinoer, som de har gjort i Sverige, der filmene merkes dersom de består. Dette kan være et virkemiddel for å fokusere på kvinner i film. Vi synes det er urovekkende at 90 prosent av dagens filmer ikke består denne enkle, lille, testen, sier Heyerdahl.