DEBATT

Kundene betaler 1,5 til 2 milliarder for mye

Drosjesentralene er semi-monopoler, og det går ut over deg som kunde.

TAXI: Drosjer i Oslo sentrum. Foto: Morten Holm / SCANPIX
TAXI: Drosjer i Oslo sentrum. Foto: Morten Holm / SCANPIX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Beregninger viser at drosjekundene i Norge betaler 1,5 til 2 milliarder for mye hvert år i overpriser, fordi drosjenæringen er organisert som semi-monopoler. Bare i Oslo og Akershus betales 500 til 900 millioner for mye hvert år.

Det som ser ut som konkurranse mellom sentraler i byene er i realiteten semi-monopoler. I Oslo har 1780 drosjeeiere vært beskyttet mot konkurranse i 15 år. Siden 1999 har alle som har søkt om tillatelse til å lansere nye konsepter fått avslag av Byrådet.

I 2006 fikk de 1780 drosjeeierne lov til å bryte ut av eksisterende drosjesentral for å opprette nye, forutsatt at de var minst 30 drosjer. Kommunen håpet de ville begynne å konkurrere mot hverandre hvis de delte seg opp i flere mindre enheter.

Effekten ble motsatt. Ingen brøt ut for å konkurrere, snarere tvert imot. Bare de mest prisøkningsivrige brøt ut for å opprette nye sentraler slik at de kunne ta høyere priser. De mest observante drosjekundene har gjennomskuet det. Jo nyere sentral, desto høyere priser.

Prisen per km. med drosje i Oslo økte med 65 prosent etter oppdelingen (i perioden 2007-2010). Prisstigningen for øvrig var 8,6 prosent. Etter 2010 har drosjeprisene galoppert videre oppover.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer