Går glipp av Tour de France: Konflikten mellom TV 2 og Canal digital, Homebase og Get gjør at nesten en million kunder står i fare for å miste TV 2 Zebra, som blant annet viser deler av Tour de France. Foto: AFP PHOTO / PASCAL PAVANI
Går glipp av Tour de France: Konflikten mellom TV 2 og Canal digital, Homebase og Get gjør at nesten en million kunder står i fare for å miste TV 2 Zebra, som blant annet viser deler av Tour de France. Foto: AFP PHOTO / PASCAL PAVANIVis mer

- Kundene må punge ut

Der er full krig i tv-bransjen. Medieekspert sier at det eneste som er sikkert er at det vil bli dyrere å se på tv i fremtiden.

Det er full krig mellom TV 2 og tv-leverandørene Canal digital og Get.

Til retten Canal digitals 500 000 kabel-tv-kunder mistet denne uken TV 2 Zebra, samtidig truer Get med å ta TV 2 Zebra og TV 2 Sport av lufta for sine 450 000 kunder.

Kundene vil da gå glipp av blant annet mandagskampene i Tippeligaen og finaleetappen i Tour de France.
 
TV 2 har også gått til retten for å stoppe det Get-eide selskapet Homebase fra å sende TV 2s kanaler til 20 000 bredbånds-tv-kunder.

Bakgrunnen for konfliktene er at TV 2 og distributørene ikke blir enige om hvor mye TV 2 skal ha betalt per kunde.

- Det blir dyrere Jarle Thalberg i mediebyrået Carat er usikker på hva som vil skje med kanaltilbudet hos Get og Canal digital, men sier at vi kan være sikre på at det blir dyrere med tv i tiden som kommer.  

- Kundene blir ikke spurt i disse tingene, de blir bare tilbudt ulike kanalpakker. Det kan være at totaltilbudet av tv-kanaler er så stort at kundene vil finne seg i at mindre kanaler som TV 2 Zebra -og Sport blir borte, sier han.

 Hvis TV 2 og kabel-tv-selskapene blir enige om en ny avtale der TV 2 får bedre betalt, tror Thalberg at kundene vil få regninga.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Canal digital og Get vil jobbe for å beholde overskuddet, og da må de skyve det over på kundene. De vil nok forsøke å skjule det ved for eksempel å endre pakketilbudet, men til syvende må kundene punge ut.

- Forstår TV 2 Han mener det er forståelig at TV 2 ønsker bedre betalt fra distributørene.

- TV 2 skaper innholdet og investerer mye å lage tv. Samtidig stanger de nå i taket når det gjelder reklameinntekter, og da er økt brukerbetaling veien de må gå. Det er hard konkurranse i tv-bransjen, og for å overleve er de avhengige av et solid økonomisk fundament, sier Tahlberg.

- Vil ikke skru opp prisen Haakon Li Dragland, produkt- og strategidirektør i Canal digital sier til Dagbladet at han har vanskelig for å se at de vil inngå en avtale med TV 2 som medfører høyere priser for kundene.

- Vi er opptatt av at prisene til kundene er så lave som mulig, og vi ønsker i hvert fall ikke en situasjon der reklamekanaler driver prisene opp. Det er en av grunnene til at disse forhandlingene er viktige, sier Dragland.

Øyvind Herseth Kaldestad i Forbrukerrådet synes det er synd at forbrukerne blir tatt som gissel i konflikten mellom TV2 og tv-distributørene.  

- Forbrukerrådet har i mange år jobbet for økt valgfrihet i tv-markedet. Vi ønsker at tv-seerne i størst mulig grad skal kunne velde de kanalene de ønsker, til en fornuftig pris. Utover det, ønsker ikke Forbrukerrådet å ta stilling til den pågående konflikten, sier han.

Get har ikke svart på Dagbladets henvendelser i kveld.