Kundene rømmer til RiksTV etter TVNorge-striden

Pågangen er så stor at nettsiden kneler.

(Dagbladet): Natt til i dag ble det klart at en million norske husstander mister tilgangen til TVNorge og de 12 andre kanalene som eies av Discovery Networks.

Dette skjer fordi Discovery Networks og Telenor ikke klarte å komme til enighet om prisen på distribusjonen av kanalene.

Totalt skal 2,8 millioner norske tv-seere bli rammet, striden berører også naboland som Sverige.

Men nå rømmer kundene til andre leverandører.

Gikk i svart Distributøren RiksTV har merket økt pågang siden nyheten om konflikten kom torsdag denne uka, forteller administrerende direktør i RiksTV, Christian Birkeland, til Dagbladet.

- Vi har hatt økt pågang etter at det ble kjent, men i går kveld fikk vi en markant økning av henvendelser hos oss. Det skyldes nok at vi har dekning i hele Norge og har alle kanalene det nå er strid om, sier han. 

Den uventede pågangen er så stor at nettsida til RiksTV gikk i svart i går kveld, og tjenesten kneler fortsatt og er ustabil etter den uventede store interessen.

- Det er veldig trist at nettsida vår er nede. Vi har hatt folk som har jobbet med dette i hele natt. Og det er høyeste prioritet for oss å få opp sidene, sier han og legger til:

- De kundene som vil komme i kontakt med oss når vi er nede, kan ta kontakt med kundesenteret eller sende en privat melding på Facebook. Vi har satt av et eget team bare for å ta imot meldinger på Facebook, sier han.

Kan si opp abonnementet Canal Digital har gitt sine kunder mulighet til å si opp abonnementet, og gir kundene ekstra bredbånd som plaster på såret. Det bekrefter informasjonssjef Tormod Sandstø overfor Dagbladet.

ØKT PÅGANG: Administrerende direktør Christian Birkeland  i RiksTV opplever økt pågang etter striden. Foto: Morten Holm / Scanpix
ØKT PÅGANG: Administrerende direktør Christian Birkeland i RiksTV opplever økt pågang etter striden. Foto: Morten Holm / Scanpix Vis mer

- Dette er helt standard forbruker-kunderettigheter, og vi synes det er riktig å opplyse om det. Situasjonen som oppsto i natt er veldig beklagelig, og var det siste vi ønsket, sier Sandstø til Dagbladet. 

Han mener derimot ikke at Canal Digital har opplevd noen kundeflukt.

Velg en annen Harald Strømme, sjef for TVNorge og Discovery Networks, mener det er synd at de ikke kom i mål med forhandlingene innen fristen gikk ut. Han oppfordrer imidlertid dem som vil se Discovery Networks sine kanaler, å bytte leverandører.

- Å miste halvparten av seerne koster oss penger i det korte løp, men vi er nødt til å få rimelig betaling for innholdet vårt, så dette er en kamp vi er villige til å føre, sier Strømme til Dagbladet.

- Jeg forstår veldig godt irritasjonen til kundene, det er en følelse vi deler med dem. Vi vil ikke noe annet enn å få ut vårt tilbud til våre kunder, men har folk en tv-leverandør som ikke vil betale, må de velge en annen, sier han til Dagbladet.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram