- Kunne brukt 75 millioner på spesialeffekter alene

«Tungtvann»-regissør om suksessen.

(Dagbladet): Tv-suksessen «Kampen om tungtvannet» setter stadig nye seerrekorder, og nylig gjenskapte Forsvarets spesialkommando oppdraget.

Serien, som hadde et budsjett på 75 millioner kroner, får blant annet skryt for sine spesialeffekter og virkelighetstro gjengivelse av krigsårene. Programmet ble solgt til seks forskjellige land allerede før premieren på norsk fjernsyn. 

Regissør Per-Olav Sørensen sier han likevel gjerne skulle hatt mer penger til effekter.

- Hollywood ville gjort dette med spesialeffekter og visuelle effekter ti ganger mer enn hva vi har gjort. De kan køle på med mer av alt. Filmeffekter er dyrt, sier han til Dagbladet.

Forbedret Hollywood-teknikk Sørensen presiserer at i filmverdenen opererer man med to forskjellige begreper: «special effects» og «visual effects». Spesialeffektene er de som lages og utføres på settet. De visuelle effektene er laget ved hjelp av data.

FØR: Tungtvannsanlegget slik det står idag.
ETTER: Tungtvannsanlegget under bombing, med datagrafikk.
FØR: Bluescreens brukes flittig.
ETTEr: Fly er animert inn i serien.
FØR: Uten den gamle bygningen på Rjukan.
ETTER: Med den gamle fabrikken på Rjukan til høyre i bildet.
FØR: Uten flyvrak.
ETTER: Med flyvrak.
FØR: Ingen London-by.
ETTER: London, i tåkehav.
FØR: Kun en bygning.
ETTER: Den gamle fabrikkhallen er tilbake.

- Vi bruker begge deler, og de må henge sammen for å framstå troverdig. Det vi gjør, som er nytt i forhold til det filmfolk gjør i Amerika, er bruken av håndholdt kamera i visuelle effekter. Ny teknologi gjør dette mulig. Det gir en røff og troverdig bevegelse i bildene, sier Sørensen. 

Regissøren sier det var knallhard prioritering rundt spesialeffektpengene. Sørensen sier han fint kunne brukt hele budsjettet bare på effekter.

- «Special effects» og «visual effects» handler om penger. Vi kunne lett brukt 75 millioner på ulike effekter, men måtte velge våre øyeblikk, sier Sørensen og legger til.

- Vi fikk vist det vi trengte å vise.

Lager tv om ny krig Sørensen er overveldet over mottakelsen, både av presse og publikum. Søndagens episode hadde over 1,3 millioner seere, og legger man til reprise og de som ser episoden på nett, regner Sørensen med at tallet blir på om lag to millioner seere.

- Helt fantastisk. Det sier jeg på vegne av alle som har vært med på «Tungvannet», sier Sørens, som nå er i gang med en ny tv-serie, «Nobel» - en dramaserie om en norsk soldat som tar med seg krigen hjem fra Afghanistan.

Siste episode av serien går førstkommende søndag på NRK1.  

Rjukan 20140211. Ny TV serie om "Kampen om tungvannet". Regisør Per Olav Sørensen. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
Rjukan 20140211. Ny TV serie om "Kampen om tungvannet". Regisør Per Olav Sørensen. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer