- Kunne fått 20 millioner på TV2

- Robert Stoltenberg kan tjene vanvittige 15- 20 millioner kroner om han tar med seg en oppfølger til «Borettslaget» til TV2.

Det mener Jarle Thalberg i mediebyrået Carat Media & Research. Thalberg regner med at en annonsør vil måtte punge ut med 100000 kroner for et reklameinnslag før eller etter et Stoltenberg-program.

Ansvarlig redaktør Lasse Gimnes i bransjebladet Kampanje mener Stoltenbergs suksess er unik i norsk sammenheng.

- Vi har ikke sett maken på mange år. Å ha godt over én million seere klokka 22.30 på torsdager er helt unikt. Han er en merkevare bygget på verdier, og har ikke bare lyktes i urbane miljøer, men også på Meråker, på Senja og i Stjørdal, sier Gimnes til Dagbladet.

- Folkelig

Trendanalytiker Paal Fure i Bengal Consulting mener at hemmeligheten bak Stoltenbergs suksess ligger i hans folkelighet.

- Han er både en folkelig artist og en folkelig person. Det er en tillitvekkende kombinasjon. I tillegg er han fersk i bransjen og har dermed nyhetens interesse.

Fure mener at Stoltenberg er en ettertraktet underholdningsartist, men ingen indikator på nye trender. Han tilhører ikke en nyskapende elite, men representerer en annen type humor enn den som har vært verdsatt i mediene de siste åra.

- Stoltenberg har tatt utgangspunkt i våre fordommer og, i likhet med mange standupartister, spilt på folks gjenkjennelse, sier Fure.

- Ingen strateg

- Stoltenberg har først og fremst laget et fantastisk produkt og latt det tale for seg. Jeg tror ikke han går rundt og er en stor markedsstrateg. Han skal visstnok være en sky og beskjeden person, så da passer det for ham å følge den linja, sier reklameguru Ingebrigt Steen Jensen i Dinamo PR.

- Men en som Nils Arne Eggen har jo aldri gjort seg utilgjengelig for pressen, så det er nok lurt å opptre naturlig ut fra eget lynne og gemytt, legger han til.

Robert Stoltenberg har siden premieren på «Borettslaget» holdt en lav medieprofil. Ifølge Fure har alle artister av en viss størrelse et støtteapparat med planer for hvordan man skal profilere seg. I Stoltenbergs tilfelle heter managementet Seminarpartner.