<p>JOBBET SEG IHJEL: Tim Bergling, bedre kjent som Avicii, gjorde på det meste rundt 300 konserter i året. Han kunne få flere millioner for én konsert. Foto: NTB scanpix</p>

JOBBET SEG IHJEL: Tim Bergling, bedre kjent som Avicii, gjorde på det meste rundt 300 konserter i året. Han kunne få flere millioner for én konsert. Foto: NTB scanpix

Vis mer

Aviciis død:

Kunne tjene opptil åtte mill. kr på én kveld. Derfor følte Avicii seg tvunget til å si ja

- De som verner om en artist er de samme som tjener penger på at han eller hun turnerer, sier norsk bookingsjef.

(Dagbladet): I midten av april ble den 28 år gamle verdensstjernen Avicii funnet død i Oman. Tim Bergling, hans egentlige navn, var en markant skikkelse i EDM-sjangeren og preget hitlistene i flere år.

Han levde med en hektisk karriere og spilte på det meste 300 konserter i året. I 2016 sa kroppen stopp og han holdt sin aller siste konsert - lang tid etter at han først ønsket at turnélivet skulle ta slutt.

Bergling sleit med angst, rus og brukte smertestillende i flere år. Den intense levemåten fikk sine følger.

Det kom fram da foreldrene kommentere omstendighetene rundt dødsfallet i et åpent brev.

«Han kjempet virkelig med tanker om meningen, livet, lykken. Nå orket han ikke mer. Han ville få fred», sto det i brevet.

I kjølvannet av dødsfallet har det blitt diskutert om han ble kjørt for hardt av apparatet rundt ham.

Millionsummer

I Netflix-dokumentaren «True Stories» kommer det fram at han etter hvert turnerte mot sin egen vilje. Her portretteres det en stadig mer utslitt artist som aldri får tid til å hente seg inn igjen.

DØDE FREDAG: Artisten Avicii, hvis ordentlige navn er Tim Bergling, døde fredag ettermiddag, ifølge svenske Dagens Nyheter. Video: Ingrid Cogorno / NTB Scanpix Vis mer

Toffen Gunnufsen har booket artister til norske festivaler i over 20 år og har sørget for store navn til både Hovefestivalen og Quart-festivalen. I dag er han daglig leder i festivalene Skral og Kadetten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han forklarer til Dagbladet at det er mange som har interesse av at en artist skal legge ut på turné, og at det er snakk om en mangemillionindustri.

- Generelt, så er det mange i et apparat som tjener penger på at han turnerer. Mange har egeninteresse av at en sånn turné skal fortsette, sier han, og fortsetter:

- De som verner om en artist er de samme som tjener penger på at han eller hun turnerer. Det setter krav til de som skal hjelpe og bistå artisten.

FESTIVALSJEF: Toffen Gunnufsen har booket artister i verdenseliten til Norge i over 20 år. Foto: Anders Grønneberg / Dagbladet
FESTIVALSJEF: Toffen Gunnufsen har booket artister i verdenseliten til Norge i over 20 år. Foto: Anders Grønneberg / Dagbladet Vis mer

- Galskap

Platesalg og radiolisting er synkende inntektskilder, og dette gjør at artister tar seg bedre betalt for konserter enn tidligere. Festivalgeneralen mener at Avicii kunne tjene flere millioner på bare én konsert da han var på høyden.

- Prisnivået har steget siden han sluttet å turnere, men man skal ikke se bort ifra at han kunne få opp mot seks til åtte millioner i de rette sammenhenger, sier Gunnufsen.

Han er nøye på at prisene varierer ut ifra markedet, fra land til land, og om det er snakk om festival eller klubbkonsert.

- Avicii var stor og kunne ta seg godt betalt. EDM-sjangeren står fremdeles sterkt, og de største i sjangeren gjør gode penger. Store festivaler som Tomorrowland betaler betydelige summer for slike artister, sier han.

I OSLO: Tim Bergling, kjent som Avicii, spilte flere ganger i Norge. Han sørget blant annet for feststemning på Findings-festivalen i Oslo i 2014 og 2015. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
I OSLO: Tim Bergling, kjent som Avicii, spilte flere ganger i Norge. Han sørget blant annet for feststemning på Findings-festivalen i Oslo i 2014 og 2015. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

- Et voldsomt press

Avicii tilhørte en eksklusiv gjeng - de som tjener gode penger på streaming. Ifølge Gunnufsen henger streamingtall derimot sammen med turnévirksomhet.

- Turneringen henger også sammen med merkevare. Dersom han forsvant fra livescenen, så kunne dette påvirke andre typer salg. Det er synd at han falt fra så ung, sier Gunnufsen.

Gunnufsen beskriver 300 konserter i året som «galskap» og mener at antallet hører til sjeldenhetene.

- Det skumle i dag, er det at artister er avhengige av å turnere. Avicii spilte 300 konserter i løpet av ett år. Det er galskap. Det setter et voldsomt press på ham. Han satte store krav til seg selv som artist, og det krevde nok mye ham å være på jobb.

HYLLET TIM: På Sergels torg i Stockholm hadde fans og publikum samlet seg for å hedre artisten Avicii, som ble funnet død fredag 20. april. Video: Expressen Vis mer

- Hvis en artist er syk, er det bedre at man kansellerer på forhånd enn å møte opp og gjøre en dårlig konsert, sier han på generelt grunnlag.

Fest som jobb

Artist Ida Maria (33) kjenner seg godt igjen i dokumentaren «True Stories», som tar for seg Aviciis utmattende turnéliv. I 2007 skjøt karrieren rakettfart og livet hennes endret seg drastisk.

«Plutselig» hadde hun en hektisk karriere som turnerende musiker med hele verden som arbeidsplass. Dette førte med seg en ny livsstil:

- Jobben din er å servere fest til folk dag etter dag. Det er klart det er gøy å dra på festivaler å drikke seg full, men når man har gjort det noen år, så går det på helsa løs, sier Ida Maria til Dagbladet.

MGP: I mars deltok Ida Maria i Melodi Grand Prix med låta «Scandilove». Aleksander Rybak stakk av med seieren. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet
MGP: I mars deltok Ida Maria i Melodi Grand Prix med låta «Scandilove». Aleksander Rybak stakk av med seieren. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet Vis mer

Rockeren spilte på gigantfestivalen Coachella, fikk en låt spilt på tv-serien «Grey's Anatomy», spilte på amerikansk tv, skrev musikk med Iggy Pop - alt det hun kunne håpe på.

- Det var vondt å se dokumentaren. Jeg kjente igjen at det gikk fra barnslig entusiasme over at vi fikk det til - og plutselig gikk det inn i et blodig alvor. Følelsen av at «nå er vi stuck», liksom.

- Avicii får ikke ta fri og har ingen som sier «klart at helsa kommer først». Det er først og fremst «klarer du en konsert til?». Det er helt tragisk at fantastiske genier som Avicii går tapt fordi vi ikke ser personen bak talentet.

- Et mareritt

Ida Maria fikk en manager som tok seg av økonomi og kontakt med plateselskap, booking og media. Tempoet ble ikke lenger satt av artisten selv.

«Oh My God»-sangeren var i tillegg syk på turné i årevis grunnet lavt stoffskifte, som legene først oppdaget i ettertid. Dette ble kombinert med alkohol, dop og søvnmangel.

I 2009 løp hun gråtende av en scene i Boston. Etter anfallet bestemte hun seg for å ta en lengre pause fra sammenhengende turneer og heller gjøre enkeltstående konserter.

Selv om hun var sliten før dette, følte hun seg tvunget av apparatet rundt henne til å si ja til konserter og pressekjør.

- Det opplevde jeg som veldig forvirrende. Tim (Avicii. red.anm.) oppsummerte det utrolig bra. Jeg kjente meg igjen i det at jeg følte at «jeg har gjort det som har var forventet av meg», og at da jeg ønsket å gjøre ting annerledes, så fantes det ikke forståelse for det. Det var en marerittaktig opplevelse.

- Jeg tror han var omgitt av personer som ønsket at han skulle lykkes, både for hans egen del og for deres del - og det er normalt. Men det var ingen som kunne hjelpe ham med å gjøre det på en forsvarlig måte.

- Tror du han også følte seg tvunget til å si ja til turnélivet?

- Ja, så klart han følte seg tvunget.

- Naive

Ida Maria synes at støtteapparatet i musikkbransjen må styrkes og at det står bedre til i idretten. Hun mener at langrennsutøvere har et mye større støtteapparat rundt dem.

- Du blir aldri behandlet slik som idrettsutøvere hadde blitt ved en skade. Hvis du jobber med en artist på internasjonalt nivå, så må du tenke at du har med toppidrettsutøver å gjøre. Vi hadde kommet langt dersom vi hadde lært av sportsbransjen.

Hun mener at det er positivt at flere norske artister satser internasjonalt, men at det må tas forholdsregler.

- Vi er litt naive med tanke på hva slags utfordringer som møter oss når vi skal prøve oss på et internasjonalt nivå. Det er mange som prøver seg i utlandet og som kommer fort tilbake. De blir utbrent.

- Bransjen burde samtidig utdannes i hvordan alkohol og dop påvirker kroppen. De burde ha kunnskap klar på forhånd, før en artist blir stor. Det hjelper ikke å komme i ettertid med «oi, det var dumt, nå døde han».

Ønsker fokus på managere

Ida Maria beskriver musikkindustrien som en uregulert bransje og mener at «manager» burde ha vært en beskyttet tittel.

- Man trenger ikke en lisens for å være manager, slik som det er med leger og tannleger. Du ville vel ikke ha gått til en tannlege som er selvlært?

Ida Maria legger til man ikke må glemme managerens helse i bildet, som hun også mener burde ha et bedre støtteapparat rundt seg.

- Det er farlig når den personen som skal hjelpe artisten selv går gjennom vanskeligheter; psykisk og fysisk uhelse. Man må ikke undervurdere det trykket de skal gjennom. Det kan påvirke en til å ta dårlige beslutninger, og jeg tror managere kan føle seg veldig alene også.

- Managere bør ha kontakt med hverandre, hjelpe hverandre og støtte hverandre og ikke konkurrere med hverandre.