Kunne vært Paradis

Kunstneren Talleiv Taro Manum flyttethverdagen sin inn i Fotogalleriet i Oslo. Derfor tok han med et bilvrak og et lite bilverksted.

«Finnes det et Paradis» har fotografen Manum kalt utstillingen, som omfatter 12 store fotografier, en 32-modell Chevrolet med sekssylindret motor, et ganske velutstyrt verksted, en lenestol, hunden Kiku og litt bikkjemat.

Dette er definitivt paradis for en som elsker gamle biler som er skapt for å bli reparert, og det er paradis for en som liker å se uregisserte bilder som dokumenterer en hverdag.

I dette tilfellet, fotograf Manums egen hverdag. Dette er virkelighet, i motsetning til «virkelighetsfjernsyn».

Scenevant hund

Han har tatt med seg hverdagen sin inn i Fotogalleriet også. Det første som møter deg er en tillitsfull, vakker, japansk polarhund. Kiku er også med på de fleste av bildene.

- Bikkja er mye mer statist enn jeg sjøl. Kiku er med hele tida, og poserer veldig, sier Manum. Og se om ikke bikkja står klar til å posere nå også.

Bildene på veggen handler om Manums liv og hverdag. Det er fra småbruket hans i Skotbu, fra familiens sted i Fyresdal og fra Svartlamoen i Trondheim, der han bodde som student, motivene hans er hentet.

- Det er tre steder der jeg tilbringer mye tid, forklarer Manum.

Utstillingen i Fotogalleriet omfatter bilder han har arbeidet med siden høsten 1997. Det ferskeste bildet på utstillingen ble tatt nyttårsaften i år.

Barndomsminne

Chevroleten ble innkjøpt av Manums far i 1971. Den ble et viktig element i oppveksten til 33-åringen.

- Den sto i garasjen under huset vårt og ble en delvis ulovlig lekeplass. Den har ikke vært startet siden 1971, men planen er at når utstillingen her er over, 18. mars, skal motoren gå og jeg skal kjøre herfra. Nå har jeg i hvert fall en deadline å jobbe fram mot. Og blir ikke bilen klar, så blir det enda flere kasser med deler på låven, ler Manum.

Men det er altså bildene som er hovedbiten på utstillingen, uansett om det er lett å falle for bilen og bikkja. Manum forteller historier gjennom autentisk aktivitet i det fotografiske utsnitt. Han viser sitt forhold til mennesker, dyr og ting, form, lys, bevegelse og rom gjennom storformatbildene. Så vel fysisk som mentalt. Bilen, bikkja og kjæresten går igjen på de fleste bildene. Kunstneren sjøl dukker også opp på flere, gjennom et selvportrettprosjekt.

Når han skal beskrive utgangspunktet for sin kunstneriske aktivitet, går det på viljen til å møte det gode liv. Kanskje er det paradisisk...

- Viljen til å styre tilværelsen i en retning som i størst mulig grad gjør meg i stand til å starte flest mulig dager med det jeg har aller mest lyst til - og med det gå videre med gleden over en god dag.