STILLER KRAV: Torbjørn Røe Isaksen                         Foto: Dagbladet / Jacques Hvistendahl
STILLER KRAV: Torbjørn Røe Isaksen Foto: Dagbladet / Jacques HvistendahlVis mer

Kunnskap i klassen

Derfor krever vi at lærere tar master.

Debattinnlegg

Vi innfører masterutdanning for alle lærerutdanninger for å løfte kunnskapsnivået i norsk skole.

Hva er nøkkelen til kunnskapsskolen? Lærerne. Ingenting er viktigere enn en god lærer. En som er faglig sterk, ser elevene og inngår i et sterkt profesjonsmiljø med andre lærere. En masterutdanning er en styrking av lærerutdanningen og dermed et viktig bidrag til kunnskapsskolen. En masterutdanning må ikke bli strømlinjeformet, og det er ingen motsetning mellom en slik utdanning og praksis. Vi er fortsatt avhengige av enda tettere kontakt mellom studiestedene og skolen.

Dagbladet er på lederplass den 5. juni skeptisk til innføring av master for lærerstudentene, men kritikken treffer dårlig.

Jeg er enig i at utvidelse til et femårig løp i seg selv ikke er tilstrekkelig - man må også fylle det siste året med et reelt innhold. Og en masterutdanning vil gi en mulighet til grundigere faglig fordypning, og til å tilegne seg innsikt som kan legge grunnlaget for enda bedre undervisning i fremtiden. I profesjonsutdanninger gjøres dessuten masterarbeidet i tett tilknytning til praksis.

Finske lærere har som følge av sin solide lærerutdanning kunnet kreve mer frihet i utøvelsen av lærerrollen. Etter at den finske lærerutdanningen ble omgjort til masterutdanninger mot slutten av 1970 tallet, har læreryrkets anseelse økt gradvis. Dette er en av de viktigste faktorene for å forklare hvorfor lærerutdanningen er så populær i Finland.

Det er derfor ikke uten grunn av både Utdanningsforbundet og Pedagogstudentene støtter regjeringens forslag om å innføre master for lærerutdanningene.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook