Vi innfører masterutdanning for alle lærerutdanninger for å løfte kunnskapsnivået i norsk skole.
Hva er nøkkelen til kunnskapsskolen? Lærerne. Ingenting er viktigere enn en god lærer. En som er faglig sterk, ser elevene og inngår i et sterkt profesjonsmiljø med andre lærere. En masterutdanning er en styrking av lærerutdanningen og dermed et viktig bidrag til kunnskapsskolen. En masterutdanning må ikke bli strømlinjeformet, og det er ingen motsetning mellom en slik utdanning og praksis. Vi er fortsatt avhengige av enda tettere kontakt mellom studiestedene og skolen.
Dagbladet er på lederplass den 5. juni skeptisk til innføring av master for lærerstudentene, men kritikken treffer dårlig.
Jeg er enig i at utvidelse til et femårig løp i seg selv ikke er tilstrekkelig - man må også fylle det siste året med et reelt innhold. Og en masterutdanning vil gi en mulighet til grundigere faglig fordypning, og til å tilegne seg innsikt som kan legge grunnlaget for enda bedre undervisning i fremtiden. I profesjonsutdanninger gjøres dessuten masterarbeidet i tett tilknytning til praksis.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger