Kunnskap til salgs

- Vi i First House selger kunnskap om politikk og om politiske prosesser. Men de som vil kjøpe skjult påvirkning gjennom nettverk og forbindelser, blir skuffet.

First House:  frv. Bjarne Håkon Hanssen, Jan Erik Larsen, Kari Holm Hejna, Per Høiby, Leif Monsen, Tor Mikkel Wara, Bjørn Richard Johansen, Ketil Lindseth, Hans Christian Vadseth, Per Bjørkum.  Foto Mikaela Berg / First House
First House: frv. Bjarne Håkon Hanssen, Jan Erik Larsen, Kari Holm Hejna, Per Høiby, Leif Monsen, Tor Mikkel Wara, Bjørn Richard Johansen, Ketil Lindseth, Hans Christian Vadseth, Per Bjørkum. Foto Mikaela Berg / First House Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

At vi i kommunikasjonsselskapet First House har mange med bakgrunn fra fremskutte posisjoner i politikken er i det siste blitt fremstilt som et demokratisk problem. Påstanden bygger på en antakelse, som heldigvis er feilaktig. Både stortingspresident Dag Terje Andersen og hans forgjenger Thorbjørn Jagland fremstiller det som om det vi har med oss ut av politikken, bare er nettverk og kontakter, og at det er dette vi lever av. For det første ser de da helt bort fra at den som blir rekruttert inn i framskutte verv, har kvaliteter som også er attraktive når man går ut igjen. For det andre er dette en alvorlig nedvurdering av det viktigste man tilegner seg gjennom mange år som statsråd, som stortingsrepresentanter, statssekretærer og politiske rådgivere. Det mest verdifulle man har med seg den dagen man går ut av politikken, er nemlig kunnskap og kompetanse om politikkens vesen, dens drivere og dens prosesser

Dette er kunnskap det ikke bare finnes et marked for. Det er også en kunnskap det er bra at flere får del i. På dette området skiller ikke kommunikasjonsbransjen seg fra noen annen bransje; det er de med størst kunnskap som kan gi de beste rådene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer