DEBATT

Debatt: Vold i skolen

Kunnskapsløst om vold i skolen

Autoritær ledelse og kontroll fungerer like dårlig overfor elever på skolen som det gjør overfor arbeidstakere på jobben.

NEI TIL SPESIALKLASSER: Når vi samler ungdom med atferdsproblemer lærer de av hverandre. Problemene øker i omfang og alvorlighet, mener kronikkforfatterne. Foto: Berit Roald / NTB Scanpix
NEI TIL SPESIALKLASSER: Når vi samler ungdom med atferdsproblemer lærer de av hverandre. Problemene øker i omfang og alvorlighet, mener kronikkforfatterne. Foto: Berit Roald / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Nyhetene om vold og trusler i Osloskolen sjokkerer og bekymrer. Politikere kappes om å servere tiltak – dessverre uten kunnskap om hva som fungerer. Eirik Lae Solberg (H) vil ha kameraovervåkning i skolegården. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) skal suspendere de verste bråkmakerne. Christian Tybring-Gjedde (Frp) vil samle voldsutøvere i egne klasser og kaste dem ut av skolen om det ikke hjelper.

Det er nødvendig at Oslo-politikerne tar ansvar for det som er blitt en uholdbar situasjon. Ingen skal behøve å gå til skole eller jobb i frykt for å bli slått ned. Tiltakene som foreslås bygger imidlertid på et feilslått premiss om at vold i skolen skyldes ungdommene alene, og at problemene derfor kan løses med individuelle tiltak som bortvisning og eksklusjon. Ungdommene skal visstnok dannes ved bruk av disiplin og autoritære virkemidler, enkelte har sågar foreslått å innføre spanskrøret igjen. Som fagfolk og psykologer kan vi ikke la slike forslag stå uimotsagt.

La oss først ta spesialklassene. Når vi samler ungdom med atferdsproblemer lærer de av hverandre. Problemene øker i omfang og alvorlighet. Denne smitteeffekten er så sterk, og identiteten som «verstinger» og «problemelever» så ødeleggende at lærernes positive bidrag mister sin påvirkningskraft. Som skjerming mot andre elever er det heller ikke virkningsfullt. Hvis læreren mot formodning klarer å holde kontroll på elevene i klasserommet, vil problematferden dukke opp igjen straks læreren er borte. For eksempel i friminuttene, i kantina, eller utenfor kameraenes rekkevidde.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer