TA NOTATER: Torbjørn Røe Isaksen må lære seg hva nasjonale prøver er.
TA NOTATER: Torbjørn Røe Isaksen må lære seg hva nasjonale prøver er.Vis mer

Kunnskapsministeren vil ha nasjonale prøver

Men han har ikke forstått hva nasjonale prøver er.

Meninger

Røe Isaksen tror at «Ved å bruke og analysere resultatene av nasjonale prøver får skolen et godt utgangspunkt for å identifisere utfordringene og ta tak i dem.»

Men gir nasjonale prøver det?

La oss se: Nasjonale prøver er rangeringsprøver. De gir informasjon om hvordan en elev, en skole, en kommune, ligger an i forhold til andre av sitt slag. Prøvene sier ikke hvor flink en er. Prøvene har en relativ skala. Det betyr at en kan ha blitt flinkere, men havne lenger nede på rangeringen.

Derfor er resultatene av prøvene svært misvisende. Det er en bedre forklaring på at «86 prosent av skoleeierne mener nasjonale prøver er viktig for utviklingen av skolen. 65 prosent av skolelederne mener det er et godt redskap for lærerne til å utvikle elevenes læringsresultater.» Uklarheten er også tydelig i ministerens egen rapport om «Rapportering- og dokumentasjonskrav i utdanningssektoren». Der sier Kunnskapsdepartementet at: «Vi sliter med å bruke nasjonale prøver i nasjonal styring av lokale skoler». Hvorfor sliter departementet? Jo fordi det ikke er klart hvilken informasjon nasjonale prøver gir og ikke gir.

Hva sier forskningen om nasjonale prøver? NIFU sin rapport «Evaluering av nasjonale prøver som system» sier at nasjonale prøver «måler elevenes grunnleggende ferdigheter, men de måler ikke kvaliteten på den undervisningen skolen gir.»

Hva måler de da? Stort sett sosial bakgrunn og de grunnleggende ferdighetene til elevene. De måler ikke kvaliteten ved skolen, rektor og lærer. Det er derfor svært uklart om de kan brukes til «å sikre kvaliteten i skolen» slik Isaksen hevder. Det samme gjelder påstanden om at «Nasjonale prøver gir skoleledere og lokale myndigheter et godt kunnskapsgrunnlag for sitt kvalitetsarbeid i skole og kommune.»

Om norsk skole skal være kunnskapsbasert må kunnskapsministeren rydde opp. Ellers vil ubegrunnede påstander, som at Osloskolen er best i landet fordi Oslo ligger høyt på nasjonale prøver, fortsatt styre norsk skoledebatt.

Det er fullt mulig å ha nasjonale prøver som utvalgsprøver med ankeroppgaver. De gir kunnskap om det nasjonale nivået og de kan brukes til å lage læringsstøttende prøver til bruk i klasserommet. Da vil en spare masse penger, skolene vil drive læringsstøttende utviklingsarbeid og Torbjørn Røe Isaksen vil være en kunnskapsbasert kunnskapsminister.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook