Kunst eller kuppelhue?

«Kunst eller kontorer?» var en av titlene til debattmøtet om Tullinløkkas utbygging, som ble holdt i Universitetets gamle festsal i Oslo i går med Petter Olsens private prosjekt «Byens Fornyelse» som arrangør. Problemstillingen er like misvisende som andre av de påstander som har kommet fram fra såkalt klassisk hold i den lange diskusjonen om et nybygg for Historisk Museum og Nasjonalgalleriet som ligger der.

  • I Telje, Torp og Aasens vinnerutkast fra 1996 er det avsatt ti prosent av arealet til kontorbruk, og som i institusjoner flest har de ansatte behov for å utføre sine arbeidsoppgaver på stedet der de jobber. De ulike funksjonene - fra forsking til katalogisering og konservering - utgjør en integrert del av den totale virksomheten i museene. For folk flest virker dette som legitime behov, mens historieprofessor Ole Jørgen Benedictow og likesinnete ser for seg sammensvergelser av udemokratiske «bransjeinteresser» bak slike krav.
  • Det var avklarende at diskusjonen om museenes håpløse arbeidssituasjon og utstillingsforhold kom så sterkt fram i går kveld, og satte den avsporende debatten om det Olsen & Co. kaller «nybygg i klassisk stil» i grelt lys. Møtearrangørene kan alltids vise til en gallup fra 200 Oslo-borgere, som - etter stadige oppslag til hovedstadens lesere i Aftenpostens Aftennummer - melder om «en massiv oppslutning» om arkitekt Piotr Choynowskis kuppelbygning fra de 200 personene som kjente til saken. For museene handler dette om noe annet enn glassfasader kontra søyler.
  • Nasjonalgalleriet skal alene betjene opp til 400000 besøkende årlig, og har forpliktelser overfor mer enn hovedstadsregionen. Museet er ikke tilgodesett med en ny kvadratmeter siden 1937, samme år som bilene begynte å invadere Tullinløkka. Derimot har utstillingsarealene minsket betydelig, og avgitt plass for provisoriske installasjoner. Dette kunne blitt avhjulpet ved nybygget, selv om også denne utvidelsen representerer minimumskravet for en moderne formidlingsinstitusjon.
  • «Privat påfunn som innfrir ingen ønsker og etterkommer ingen krav,» var direktør Tone Skedsmos ord om klassisistenes alternativ. Rektor Lucy Smith ved Universitetet i Oslo - som prioriterer museenes sak - frykter at Olsens luftige og ressurskrevende planer kan forsinke utbyggingen med opptil 50 år. I så fall vil ikke bare museene på Tullinløkka komme til ha klassisk kuppelhue i lang tid framover.