SELGER GODT: Det slippes så mange Pushwagner-bilder ut på markedet, at kunstkjennere tror prisene før eller siden vil kollapse. FOTO: Dan P. Neegaard / Aftenposten / NTB Scanpix
SELGER GODT: Det slippes så mange Pushwagner-bilder ut på markedet, at kunstkjennere tror prisene før eller siden vil kollapse. FOTO: Dan P. Neegaard / Aftenposten / NTB ScanpixVis mer

Kunsteksperter om Pushwagner: - Ingen god investering

Kunsteksperter mener prisene er altfor høye for det norske markedet. 

Bare i sommer har Finearts galleri i Kragerø solgt Pushwagner for 4 millioner kroner, og Galleri Jennestad på Sortland har solgt for 2,2 millioner, skriver Finansavisen.

Den store mengden bilder som nå slippes ut i markedet, gjør at kunstkjennere er overbevist om at prisene før eller siden vil kollapse, melder avisa fredag.

Også i fjor mente kunsteksperter at markedet var hypet, og uttalte til Dagbladet at kjøp av verdenskjente Pushwagner ikke var noen god investering.

- Dette er mer melkeku enn det er stor kunst. Prisene reflekterer ikke verdien, og høyst sannsynlig lar det seg ikke gjøre å selge disse videre uten å tape penger, sa Gunnar Krogh-Hansen ved Oslo Kunsthandel til Dagbladet i fjor.

- Vet ikke hva de kjøper

Tidligere ble Pushwagners bilder ofte laget i et mindre opplag, men siden 2014 har nesten alle bilder kommet i et opplag på 250. Prisene har vært opp mot 170 000 kroner.

Kunstekspert Gunnar Krogh Hansen hos Oslo Kunsthandel uttaler til Finansavisen fredag at dette er altfor mye for et norsk marked, og han tror de som nå kjøper Pushwagner ikke vet helt hva de kjøper.

- De tror de gjør en god investering, men det skal uhorvelig mye til at de får igjen pengene sine, sier Krogh Hansen.

Ikke tro på boble

Eirik Bergh og Rolf Stavnem , eier og driver av Fineart som er hovedsalgskanalen for Pushwagner, har derimot ingen tro på påstanden om at dette er en boble som vil sprekke. De legger merke til at Pushwagner er den eneste kunstneren som har et fungerende annenhåndsmarked.

Terje Brofos, bedre kjent som Pushwagner, har levd et turbulent liv og vært åpen om sitt alkoholmisbruk og avhengigheten til tunge narkotiske stoffer som amfetamin.

På 70-tallet bodde han på gata i London og solgte tegningene sine for småpenger for å overleve. Gjennombruddet kom i 2008, 40 år etter karrieren begynte, med «Soft City», en satire på kapitalismen og livet i en moderne storby.