Det løper en interessant debatt i Dagbladets spalter om når Ex.phil. bør plasseres i studieløpet. Skal det tilbys i første semester, slik at det fungerer som det «forberedende» det springer ut fra, eller skal det plasseres seinere i studieløpet, når studentene har modnet og vil kunne ta med seg flere av de viktige lærdommene i faget?
Det kan virke som et uløselig problem. Men tar vi utgangspunkt i hvordan faget tilbys på Universitetet i Oslo, er det intet tap for studentene å ta det seinere i studieløpet. Det forbereder dem knapt på noe som helst.
Ex.phil. må være det mest forvirrende faget jeg har hatt. Det skyldes ikke bare at jeg var fersk på Blindern. Vanskelighetsgraden var enorm.
Jeg var forventet å dykke ned i filosofiens grunnlagsproblemer, ved å lese tunge tekstutdrag fra Platon, Aristoteles, Descartes, Hume og Kant. Hva var poenget med syntetisk og analytisk a priori?
I forelesningen gikk ulike forelesere gjennom hovedtrekkene i hver filosof. Til hvilket formål? Borte var Arne Næss' argumentasjonslære og innføring i metode, som ga grunnleggende verktøy på ferden mot å tilegne seg og formidle kunnskap.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger